Megosztás:

Változások a kötelező biztosításban

2010. április 27.

Hamarosan megszűnhet az év végi hajrá a kötelező autóbiztosítások terén. Mostantól ugyanis nem csak január elsejétől köthetünk új kötelezőt a járművünkre. A tavaly elfogadott, idén év elején életbe lépett törvény számos más ponton is alaposan átírta a kötelezővel kapcsolatban eddig ismert szabályokat. Sőt, a törvény április elsejétől már módosult is!

Az egyik legszembetűnőbb változás, hogy ellentétben az eddigi gyakorlattal, mely szerint aki váltani szeretne, minden év január elsején teheti azt meg, mostantól az új kötelező biztosítás megkötésének lehetősége nem ehhez a dátumhoz kötődik, hanem minden évben ahhoz a naphoz, amikor a legutóbbi biztosítást megkötöttük. Tehát aki például év közben júniusban vesz új autót, az a következő év júniusában dönthet úgy, hogy másik társasághoz szerződik. A kötelezővel foglalkozó biztosítók ezután is mindig novemberben teszik majd közzé a következő évi ajánlataikat, és az akkor meghirdetett árakat kell egész évben megtartaniuk. Hogy az autóhasználók ne feledkezzenek meg arról a jogukról, hogy 1 év leteltével máshova is szerződhetnek, 50 nappal a szerződés lejárta előtt értesítést kell kapniuk a biztosítótól, ami figyelmeztet az új időszak díjaira és hogy válthatunk. A régi szerződést - ugyanúgy mint eddig - 30 nappal annak lejárta előtt kell felmondani.

Eddig is élt az a lehetőség, hogy a gépjárműflotta esetén a biztosítók eltérjenek a kihirdetett díjaktól, és kedvezőbb feltételeket biztosítsanak. Ezen a területen két fontos változás történt: az egyik, hogy a törvény most már szabályozza, hogy mit tekintünk flottának: a legalább öt járműből álló gépkocsiparkot. Az öt járműbe az autó, a pótkocsi, a traktor, de még a quad is beleszámít. A lényeg, hogy egy biztosítónál, egy üzembentartó nevén legyenek ezek a gépjárművek. Másik fontos változás, hogy áprilistól ez az üzembentartó magánszemély is lehet, ellentétben azzal, hogy eddig csak egyéni vállalkozók vagy gazdasági társaságok lehettek a „gépjárműflotta tulajdonosai”.

A károk kifizetésével kapcsolatban szigorodott a szabályozás. A mostani törvény ugyanis számlához köti a teljes összeg kifizetését. A számlán pontosan fel kell tüntetni a munkadíjat és az anyagköltséget. Ha a károsult nem mutat be alakilag megfelelő számlát a javítás költségeiről, akkor csak a kártérítés nettó összegét kaphatja meg, az áfát nem. Ezzel a törvény a „feketéző” műhelyek tevékenységét is próbálja visszavetni.

A biztosítók mostantól jogosultak, sőt kötelezettek műszaki vizsgára küldeni a súlyosan károsult autót. Ez akkor történhet meg, ha a sérülés az autó kormányát, futóművét, karosszériáját érinti. Ha a jármű totálkáros, és a tulajdonos nem kívánja megjavíttatni, akkor úgy juthat hozzá a biztosítási összeghez, ha bemutatja a hulladékká vált autó bontási igazolását.

A törvény ellen azonban maguk a biztosítók fordultak alkotmánybírósághoz, arra hivatkozván, hogy a vétlen autóst igazságtalan ilyen kötelezettségnek kitenni. A törvényt ezután februárban módosította a parlament, és a módosítás április elsejétől hatályos. Eszerint jelenleg egy üzembentartói nyilatkozat szükséges arról, hogy a kárfelvétel utáni 8 napon belül az üzembentartó szakszervizben megjavíttatja az autót. Ez esetben nincs kötelező műszaki vizsga. Ellenkező esetben továbbra is érvényben marad, hogy ha a biztosított ezt elmulasztja, akkor csak az áfa nélküli kárösszeg 60 százalékát veheti fel előlegként, a maradék összeg kifizetése pedig a fenti feltételek teljesítéséhez kötődik.

 

Vissza

 

Aktuális híreink

Befejeződött a raktárbővítési beruházás

2020. január 9.

A 2018-ban elkezdett új raktárrész építése 2019 nyarán fejeződött be, az új gépek beszerzése teljes mértékben az év végére valósultak meg. 

Bővebben

A személyszállítás története

2019. december 16.

Sorozatunk záró fejezetében a világ talán leghíresebb személyszállító járműveivel ismerkedhetnek meg kedves olvasóink, melyek karakteres, piros színükkel is kicsit már az ünnepek hangulatát idézik fel nekünk…

Bővebben

A személyszállítás története

2019. november 28.

A trolibusz története A személyszállítás történetéről szóló idei sorozatunk utolsó előtti fejezetében buszra szállunk, méghozzá trolibuszra, bemutatva e sajátságos működésű jármű történetét és legérdekesebb hazai vonatkozásait. Utazzanak velünk!

Bővebben

Többszörös MagyarBrands díjas a K&V Kft.

2019. november 11.

A MagyarBrands program immáron tizedik éve díjazza a magyar vonatkozású márkák közül a legeredményesebbeket. Az elmúlt egy évtized azt bizonyította, hogy a díj aktív segítség a fogyasztók számára: hiszen a kiválóság megtestesítőjeként a vásárlói döntések egyik meghatározó iránytűje.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. október 30.

Kedves Olvasóink! Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

Bővebben

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben