Megosztás:

Megéri-e zöld meghajtásra váltani?

2010. június 28.

Bár egyre többet hallunk róla, a legtöbb autós számára még mindig teljes az információhiány a bioüzemanyagokkal kapcsolatban. A történelmi csúcsra emelkedett benzinárak azonban beindíthatják az érdeklődést a benzin helyett szóba jöhető alternatívák iránt.

Természetesen azonnal felmerülnek bennünk a következő kérdések, mikor zöld üzemanyagra való váltáson gondolkodunk: mennyit spórolhatok a használatával, milyen autókba tankolhatunk ilyet, és milyen kockázattal jár a saját autóm átalakítása bioüzemanyag meghajtásúvá.

A hazánkban legelterjedtebb a bioetanol alapú E85-ös üzemanyag használata. A Napi Gazdaság cikkében található számítások szerint, az E85-tel a megtakarítás százezer kilométeren elérheti a 400 ezer forintot, a mai benzinárak figyelembevételével. Az átlagosan 345 forintba kerülő 95-ös benzinnel szemben egy liter bioetanol 239-245 forintba kerül. A zöld üzemanyag használata 15-20 százalékos többletfogyasztással jár, azonban egy tankoláson így is 3-5 ezer forint takarítható meg.

A hagyományos gépkocsik átalakítási költsége bruttó 30 és 50 ezer forint között alakul, a menetteljesítmények a használók szerint érezhetően javulnak, az átalakítás pedig nem jár többlet szervizigénnyel - állítja a Magyar Bioetanol Szövetségtől (MBSZ).

Országszerte 250 benzinkúton kapható a zöld üzemanyag, a szövetség szerint ez valódi országos lefedettséget jelent. A nagyobb hálózatok közül egyelőre az Agip bizonyos kútjai és az Avia kínálja a 15 százalékban hagyományos, 85 százalékban pedig bioetanolt tartalmazó E85-ös üzemanyagot, emellett számos kisebb lánc egységeiben és önálló benzinkúton vásárolható.

Az újautó-piacon úgynevezett flexifuel autókat Magyarországon az Opel, a Saab, a Peugeot, a Ford és a Volvo árul a kisebbtől a nagyobb kategóriákig, e típusokban a motorvezérlő elektronika képes megállapítani, hogy milyen üzemanyag került az autóba, és ehhez igazítja a motor működését (utólagos beépítésnél ezt a sofőr végezheti el egy kapcsoló segítségével).

A bioetanollal működő autók térnyerésének eddigi elmaradása szakértők szerint a kereskedők passzivitásával áll kapcsolatban, a történelmi csúcsokra emelkedő üzemanyagárak azonban jelentős növekedést okoztak az átalakítások iránti keresletben – becslések szerint ma Magyarországon ötezer feletti a bioetanolos autók száma.

Sok autós átalakítás nélkül is használ 50-50 százalékos benzin-E85 keveréket, amellyel szinte minden injektoros autó problémamentesen használható – mondta Héjj Demeter az MBSZ elnöke. Jóllehet az autógyártók ezt nem ajánlják, tekintettel arra, hogy nem a bioetanol tulajdonságaira vannak kalibrálva a benzines autók. A Magyarországon kapható bioetanolt a Hungrana Kft. állítja elő, az árváltozáshoz legnagyobb mértékben a 15 százalékban tartalmazott hagyományos benzin árának emelkedése járul hozzá.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Gázzal hajtott autózás
  • Új magyar szuperüzemanyag
  •  

    Aktuális híreink

    Befejeződött a raktárbővítési beruházás

    2020. január 9.

    A 2018-ban elkezdett új raktárrész építése 2019 nyarán fejeződött be, az új gépek beszerzése teljes mértékben az év végére valósultak meg. 

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. december 16.

    Sorozatunk záró fejezetében a világ talán leghíresebb személyszállító járműveivel ismerkedhetnek meg kedves olvasóink, melyek karakteres, piros színükkel is kicsit már az ünnepek hangulatát idézik fel nekünk…

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. november 28.

    A trolibusz története A személyszállítás történetéről szóló idei sorozatunk utolsó előtti fejezetében buszra szállunk, méghozzá trolibuszra, bemutatva e sajátságos működésű jármű történetét és legérdekesebb hazai vonatkozásait. Utazzanak velünk!

    Bővebben

    Többszörös MagyarBrands díjas a K&V Kft.

    2019. november 11.

    A MagyarBrands program immáron tizedik éve díjazza a magyar vonatkozású márkák közül a legeredményesebbeket. Az elmúlt egy évtized azt bizonyította, hogy a díj aktív segítség a fogyasztók számára: hiszen a kiválóság megtestesítőjeként a vásárlói döntések egyik meghatározó iránytűje.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. október 30.

    Kedves Olvasóink! Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

    Bővebben

    2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

    2019. október 15.

    Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

    Bővebben