Megosztás:

Living Road – a biztonságos útburkolat

2010. szeptember 28.

Napjainkban számos olyan infrastrukturális megoldás létezik, amely a közlekedés biztonságosabbá tételét, a veszélyre való figyelem felhívást szolgálja a különösen balesetveszélyes útszakaszokon. Európában több évtizedes múltra tekint vissza a színében, felületében - s esetenként mintázatában - eltérő útburkolatok kialakításának ötlete, melyet mostantól talán hazánkban is elkezdenek sikerrel alkalmazni.

Ezen megoldások családjának egyik ismert tagja a Living Road, amely figyelemfelhívó színe miatt már messziről felismerhető. Speciális útburkolata fontos szerepet játszhat a közúti balesetek elkerülhetőségében, a veszélyes helyszínek időben történő észlelésében, valamint a járművek féktávolságának csökkentésében.

Előnyei miatt a rendszert az Egyesült Királyságban - amelyet elismerten a Föld legbiztonságosabb közúthálózatával rendelkező országai között tartanak számon - mintegy 20 éve alkalmazzák. De milyen előnyöket nyújthat ez a speciális burkolat? A legfontosabb, hogy felületi érdessége miatt a burkolat a gumiabroncsoknak az átlagosnál jóval nagyobb tapadást biztosít, ezáltal mintegy 50 %-kal képes csökkenteni a féktávolságot. Kedvező tulajdonsága száraz, valamint csapadékos időben, ill. a téli időszakban egyaránt megmarad.

További előnye, hogy a hagyományos aszfalttól eltérő, erősen feltűnő színezése miatt már nagyobb távolságból is észlelhetővé teszi a közúti közlekedés veszélyes helyszíneit. A speciális felfestésben különböző útburkolati jelzések is kialakíthatók, melyek – a környezetükből kiemelve – külön is felhívhatják a figyelmet a helyszínen jellemző veszélyekre. A felületi érdesség megfelelő zajhatást is biztosít. Ennek megfelelően a speciális burkolatra ráhajtáskor a gumiabroncsok felől érkező zaj felhívja a járművezető figyelmét, hogy veszélyes helyen jár. Ez különösen éjszaka, ill. rossz látási viszonyok esetén lehet fontos.

A Living Road burkolatot általában az általánosnál nagyobb veszélyességű kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és útkereszteződések előtt alkalmazzák, de a rendszer telepíthető más helyszínekre is (pl. vasúti átjárók elé, körforgalomba stb.), vagy szolgálhat kerékpársávok megjelölésére. Az útburkolat tartósságát 4-6 évben jelölik meg, mely természetesen függ az átmenő forgalom nagyságától is. A tartóssági időtartam ugyanakkor azt is jelzi a közútkezelők részére, hogy a kedvező hatás fenntartása időszakonként anyagi áldozatokkal is jár.

A Living Road speciális útburkolatot Magyarországon  elsőként Debrecenben alkalmazzák. Az útburkolatot 2010 június közepén a Csapó-Pacsirta utca kereszteződésében lévő gyalogosátkelő elé telepítették, ahol az elmúlt két évben összesen 13 személyi sérüléses baleset történt.
A telepítést következő négy hónapban a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai figyelemmel kísérik, hogy az új burkolat mennyiben befolyásolja a balesetek számának alakulását. Amennyiben a rendszer beváltja a hozzáfűzött reményeket, úgy Debrecenben várhatóan más kereszteződéseket is ellátnak hasonló útburkolattal.

Forrás: integratorforum.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben