Megosztás:

125 éves a motorkerékpár

2010. november 8.

Egy fából készült kétkerekű - amely mankókerekeivel elég furcsán nézett ki - jelentette 125 évvel ezelőtt egy új korszak beköszöntét. Gottlieb Daimler 1885. augusztus 29-én szabadalmaztatta találmányát, melyet „Reitwagen\"-nek hívott.

Ez volt az első motorkerékpár, de valójában sokkal többet jelentett ennél. Ez volt az első belső égésű motorral felszerelt, önerőből közlekedő jármű is egyben. Az „automobil\" szó „önerőből mozgót\" jelent, így tehát Daimler Reitwagenét nevezhetjük az első automobilnak is.

„Az első motorkerékpár az individuális mobilitás előfutára volt\" - véli Michael Bock, a Mercedes múzeum vezetője. A stuttgarti létesítmény a jeles évfordulót többek között oldtimer motorkerékpárok kiállításával ünnepelte augusztus 29-én. Az eredeti Reitwagent sajnos nem tudták kiállítani, mivel 1904-ben elégett. Létezik azonban egy replika, melyet elég gyakorlattal és türelemmel működésre is lehet bírni.

Gottlieb Daimler (1834-1900) és a tőle mindössze 120 kilométerre, az ugyancsak németországi Mannheimben dolgozó Carl Benz (1844-1929) is egy olyan benzinmotoros járművön dolgozott, melyet nem lovak húznak. Valószínűleg soha nem ismerték egymást személyesen, mégis ők számítanak a Daimler AG (korábban Daimler-Benz) alapítóinak. Járműveikhez Nikolaus August Otto találmányát, a belső égésű motort használták fel.

A jómódú Daimler a Stuttgart melletti Bad Cannstatt-ban vásárolt egy villát, és itt dolgozott Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt. Wilfried Feldenkirchen történész a Daimler-Benz történetéről szóló művében leírta, hogyan sikerült nekik az izzófejes gyújtás segítségével egy gyorsjárású erőforrást kifejleszteniük, amely később a Reitwagent hajtotta. Ezt az erőforrást, jellegzetes alakja miatt, „állóórának\\" nevezték. A motorkerékpár elindítása elég körülményes volt, melynek során a lónyeregre emlékeztető ülést az erőforrásra rögzítették, ami így gyakorlatilag a vezető lábai között dolgozott. A 36423-as szabadalmi számot a Reitwagen csak majdnem egy évvel az után kapta meg, hogy a szabadalmi kérvényt benyújtották. Az 1886-os keltezésű első és egyetlen Reitwagen replikájáról szóló fényképünk a 2010. évi lipcsei AMI kiállítás Mercedes standján készült.

Ekkor Carl Benz Mannheimban már utcára vitte háromkerekű „Velociped\\" nevű járművét, melyet az első autónak ismerünk el. Pár héttel később Daimler pedig kifejlesztette immár négykerekű motoros hintóját.

Mivel a Reitwagen csak egy példányban készült, a világ első sorozatgyártású motorkerékpárja a Hildebrandt & Wolfmüller cég nevéhez fűződik.

Műszaki adatok:

  • motor: 4 ütemű, 1 hengerű
  • furat/löket: 58 x 100 mm
  • lökettérfogat: 264 cm3
  • kompresszió-viszony: 1: 2,6
  • teljesítmény: 0,5 LE / 600 min-1
  • erőátvitel: a motorról laposszíj-hajtás a közbenső tengelyre, innen fogaskerékhajtás a kerék
  • belsőfogazású fogaskerekére
  • váltás: a lapos-szíj áthelyezése másik dobra a jármű álló helyzetében
  • kézifék: hátsó kerékre ható tuskófék
  • kerék: faküllős kerék, ø600 mm
  • maximális sebesség: 12 km/h

Forrás: Integrátorfórum

Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben