Megosztás:

Jön a használatarányos útdíjfizetés

2011. március 29.

A legfrissebb tervek szerint akár már 2012 közepén elindulhat a használatarányos útdíj-fizetési rendszer bevezetése Magyarországon. A kilométerenkénti elektronikus fizetés eleinte csak a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozna, de később a személyautóknál is bevezetésre kerülhet.

Bár a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének terve itthon nagyjából 2006 óta napirenden van, a konkrét munkálatokat többször is elhalasztották, mivel az átállás költsége tízmilliárdokra tehető. A jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azonban először 2013-ra, a legutóbbi nyilatkozatok szerint pedig akár már 2012 közepére tervezi a rendszer elindítását. A Széll Kálmán-és az Új Széchenyi Terv programjában is szereplő használatarányos útdíj költségei akár néhány év alatt megtérülhetnek. Becslések szerint a mai 20 milliárd helyett 60 milliárd forint érkezhetne a kasszába, ami azt jelenti, hogy megháromszorozódna a fuvarozóktól beszedhető pénz. Ezt a becslést a minisztérium a Szlovákiában tavaly már elindított rendszer adataira alapozza.

Az új rendszer bevezetése sokaknak drágábbá teszi majd a magyar úthálózat használatát. Különösen igaz ez az országon átmenő tranzitforgalomra.  Jelenleg az ország nyugati és keleti határa közötti körülbelül hatszáz kilométeres távolságért egy tehergépjármű üzemeltetője kevesebbet fizet nálunk, mint például egy Ausztriában megtett száz kilométeres szakaszért. A kilométerenkénti átalánydíjon azonban emelni nem lehet, mert azt közös európai szabályok maximalizálják 11 euróban. Európai összehasonlításban - ha azt vesszük alapul, hogy egységnyi díjért hol, mennyit lehet autózni a gyorsforgalmi úthálózaton - Magyarország a legolcsóbbak közé számít.

Bár a pontos díjakra vonatkozó tervet a kormány még nem közölte, becslések szerint a 11 euróban maximalizált napidíjjal szemben a jövőben az ország átszelése Záhony és Hegyeshalom között 70-80 eurójába is kerülhet a fuvarozóknak. Az új tarifarendszer vélhetően figyelembe fogja venni a járművek környezetvédelmi besorolását és súlyát is a fizetendő összeg meghatározásánál.

Hogyan működik a rendszer?

A használatarányos díjfizetés megoldására ma már nem igazán elfogadott a fizetőkapus rendszer használata, ahol a kapuknál a járműveknek meg kell állnia. Az elektronikus rendszer esetében a kapu magától észleli, hogy az autó belépett a fizetős övezetbe. A jármű meg sem áll, csak a felüljárón vagy kapun elhelyezett érzékelő lép érintkezésbe a járműben dolgozó jeladóval. A rendszer ezzel egyidőben akár le is emeli a díjat a megadott bankszámláról, vagy havi összegzésben kiszámlázza azt az ügyfélnek.


A befolyó pénzek a kormány ígérete szerint visszakerülnek az utakra, s abból a felújításokat, útépítéseket fizetik majd, melyeket a közúti infrastruktúra fenntartását részben az útdíj-matricák bevételeiből finanszírozó útpénztár már nem tudott fedezni.

Vissza

 

Aktuális híreink

Ismét vért adtunk

2022. január 13.

Hagyományainkhoz híven az idei évet is jó cselekedettel kezdtük. A városban elsők között vagyunk, akik véradást szerveznek. Gyöngyösi telephelyünkön idén 30 kollégánk vett rész a véradáson és járult hozzá beteg emberek gyógyulásához. Köszönjük önzetlenségüket!

Bővebben

Megérkezett az idei év utolsó vontatója

2021. december 22.

Decemberben 6 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató érkezett.

Bővebben

Újabb adomány ért célba

2021. november 29.

Az Élelmiszerbank újabb szállítmánya ért célba a K és V Kft. segítségével. 

Bővebben

IRU diplomás gépkocsivezetőink

2021. november 24.

Az MKFE - a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete - 2021. november 20-án adta át az 1 millió balesetmentes kilométerért járó IRU diplomákat.  

Bővebben

Megérkeztek a flotta új tagjai

2021. november 20.

Megérkeztek a flotta új tagjai. Járműparkunk újabb DAF XF EURO6 Super Space Cab vontatókkal bővült.

Bővebben

A DAF legújabb csúcsmodellje

2021. november 17.

Látogatóba volt nálunk a DAF legújabb csúcsmodellje az XG+ vontató

Bővebben