Megosztás:

Iszik és/vagy vezet? – megengedett alkoholszintek az EU tagállamaiban

2011. május 25.

Nem minden uniós országban veszik még olyan komolyan a vezetés közben megengedett alkoholszint szabályozását, mint hazánkban. Vannak, ahol egy-két sör még belefér, és olyan államok is, ahol más szabály vonatkozik a kezdő vagy a hivatásos sofőrökre. A közelgő nyári szabadságok miatt összefoglaljuk, melyik országban mi a megengedett.

Az Európai unióban napjainkban még nem létezik egységes, a tagállamokra nézve kötelezően meghatározott véralkoholszint (BAC) és légalkoholérték. Az Európai Bizottság 2001-ben javasolta a tagállamoknak, hogy saját jogrendjükben az engedélyezett véralkoholértéket általánosságban 0,5 g/l-ben maximalizálják, míg a tapasztalatlan járművezetőknek és a nehéz-tehergépjárművek vezetői esetében legfeljebb 0,2 g/l legyen a BAC érték. Ennél többet egyébként az Európai Bizottság jelenleg nem is tehet, hiszen az érintett kérdéskör nem a közösségi, hanem a nemzeti jog hatáskörébe tartozik.

Az elmúlt két-három évtized tapasztalatai egyértelműen azt mutatják, hogy az ittas járművezetés szabályozása Európa-szerte szigorodik. Míg korábban a korábbi EU tagállamokban alapvetően 0,8 g/l, ill. 0,5 g/l volt az engedélyezett véralkoholszint felső határa, addig mára a „Lajtán túli” országokban is csökkentek az értékek.

Napjainkban már csak két tagállam alkalmazza a 0,8 g/l BAC értéket (Egyesült Királyság és Málta), de nem kizárt, hogy jövőre e területen Málta egyedül marad. Ennek oka, hogy már ismertek azok az előrehaladott parlamenti munkálatok, mely eredményeként várhatóan 2011. végéig az Egyesült Királyságban is bevezetik a 0,5 g/l felső értéket az ittas vezetés vonatkozásában.

Jelenleg az uniós tagállamok többségében az általánosságban, azaz a járművezetők széles körében alkalmazott BAC limit 0,5 g/l, ettől eltérően négy tagállam a 0,2 g/l értéket, Litvánia a 0,4 g/l-t, míg további négy ország a „zéró toleranciát” alkalmazza. (Megjegyzésre szorul, hogy a zéró tolerancia, azaz 0,0 g/l a szankcionálási, ill. ítélkezési gyakorlatban a 0,2 g/l BAC értéknek felel meg - a számítási hibahatárok és egyéb tényezők miatt)

Az általánosan meghatározott értékektől eltérően – az Európai Bizottság ajánlásával összhangban - számos tagállamban alacsonyabb BAC limiteket írnak elő a kezdő vezetőkre, valamint a „hivatásos” járművezetőkre. Ausztria például az általánosan alkalmazandó 0,5 g/l BAC értékkel szemben a kezdő vezetők és a hivatásos sofőrök vonatkozásában 0,1 g/l-ben maximálta az ittassági értéket, míg Németország ezen is túlmenően egyenesen zéró toleranciát írt elő az érintett személyi körre. Az egyes uniós tagállamok által jelenleg alkalmazott BAC értékeket az alábbi táblázat tartalmazza:

 


Engedélyezett BAC limit (g/l) Általánosan alkalmazott Kezdő vezetők Hivatásos gépjárművezetők
Belgium 0,5 0,5 0,5
Bulgária 0,5 0,5 0,5
Cseh Köztársaság 0,0 0,0 0,0
Dánia 0,5 0,5 0,5
Németország 0,5 0,0 0,0
Észtország 0,2 0,2 0,2
Görögország 0,5 0,2 0,2
Spanyolország 0,5 0,3 0,3
Franciaország 0,5 0,5 0,5(autóbusz vezetők: 0,2)
Írország 0,5 0,2 0,2
Olaszország 0,5 0,2 0,2
Ciprus 0,5 0,5 0,5
Lettország 0,5 0,5 0,5
Litvánia 0,4 0,4 0,4
Luxemburg 0,5 0,2 0,2
Magyarország 0,0 0,0 0,0
Málta 0,8 0,8 0,8
Hollandia 0,5 0,5 0,2
Ausztria 0,5 0,1 0,1
Lengyelország 0,2 0,2 0,2
Portugália 0,5 0,5 0,5
Románia 0,0 0,0 0,0
Szlovénia 0,2 0,0 0,0
Szlovákia 0,0 0,0 0,0
Finnország 0,5 0,5 0,5
Svédország 0,2 0,2 0,2
Egyesült Királyság 0,8 0,8 0,8
(Forrás: ETSC 2011)
Vissza

 

Aktuális híreink

Családi nap 2024. augusztus 31.

2024. szeptember 4.

Egy felejthetetlen hétvégén vagyunk túl, hiszen szombaton a Múzeumkertben került megrendezésre a K&V családi napja, amely idén pont a cég 35. születésnapjára esett!

Bővebben

Új fejezet kezdődik a DAF magyarországi forgalmazójánál

2024. augusztus 27.

A Hungarotruck Kft-nél: Szentpáli Gavallér Péter, aki az elmúlt 5 évben vezette a céget, új kihívások elé néz, mint a PACCAR Finance Australia CEO-ja.

Bővebben

Kamionos találkozón vettünk részt

2024. augusztus 14.

A XIII. Kamionos Találkozó Hajdúszoboszlón igazi ünnep volt az utak királyai számára, akiket a hőség sem tartott vissza. 

Bővebben

Új színt viszünk a K&V expressz flottájába

2024. augusztus 7.

Papp Norbert, a Shick-R Kft. értékesítési vezetője büszkén adta át a mai napon az első piros ponyvás Renault Master furgont. A szemet gyönyörködtető piros szín hűen tükrözi megújult márkánk lendületét. Ezzel a furgonnal expressz szállítási kapacitásunkat erősítjük, garantálva ügyfeleinknek a gyors és magas szinten megbízható szolgáltatást. 

Bővebben

Ügyvezetőnk a TrendFM-ben

2024. augusztus 2.

Ügyvezetőnk, Varga Bálint gondolatai töltötték be kedd délután a TrendFM frekvenciáját, amikor is Katkics Attilával beszélgettek a sikeres generációváltásról. Hallgassátok meg az eszmecserét, amelyből kiderül, miképp formálódik cégünk jövője az új generáció vezetésével.

Bővebben

Kapacitásnövelés K&V-módra

2024. augusztus 1.

Pár nap leforgása alatt további buszokkal és új minibuszokkal bővült flottánk. Egy új megbízás révén holnaptól ugyanis még több dolgozót kell eljuttatnunk kényelmesen és biztonságosan munkahelyére. Örömmel és maximálisan felkészülten vállaljuk ezt a feladatot.

Bővebben