Megosztás:

Előrelépés a piacvédelem terén

2014. április 14.

2014. 04. 03-án megjelent a Magyar Közlönyben a 116/2014. kormányrendelet, amely az árufuvarozásban már régóta várt módosításokat tartalmazza. Aki követi az MKFE piacvédelmi törekvéseit tudja, hogy a jogosulatlan fuvarozás felszámolására tett intézkedések egyik sarokpontjaként tekintünk a szükséges engedélyek megfelelő kezelésére és ellenőrzésére.

Sok jelzés érkezett korábban is, aztán az ellenőrzések tapasztalatai megerősítették, hogy az unión kívüli fuvarozók tömegesen élnek vissza a határellenőrzések részleges eltűnésével és egyszer használatos engedélyekkel többször is vállalnak fuvarfeladatot. Ugyanígy uniós fuvarozók 3. országos tevékenységéről is beszélhetünk. Szükség volt tehát más szereplők felelősségének a megteremtésére is, ha már a hatósági ellenőrzések esetlegessé váltak egy fuvarfeladat esetében.

Mivel egészen bizonyosan a fel-, illetve lerakás az a helyzet, ahol az áru (és a jármű) megáll, és okmányok kezelése történik, ezért a legjobbnak tűnt a felrakásnál megpróbálni megfogni a jogsértést. Így különösen a felrakó helyek, de a lerakók kötelezettségének előírása irányában is tettünk lépéseket.

A kormány a 261/2011. (XII.7.) rendeletben már tavaly október 1-i hatállyal szerepeltette az engedélyek meglétének és megfelelőségének felrakóhelyi ellenőrzését, mint kötelezettséget, ám ez a szabályozás még nem érintette az engedélyek kezelését, és főleg nem hozott létre szankciókat a kötelezettségek elmulasztásának esetére.

Az MKFE 2013. december 14-i Rendkívüli Országos Küldöttközgyűlése határozatban fogadta el, hogy az egyesület kezdeményezi a jogszabályok (a 261-es mellett a bírságrendeletként közismert 156/2009. (VII. 29.) kormányrendelet) olyan irányú módosítását, amely megteremti az engedélyek kezelésének részletes szabályait, a felrakó helyek és lerakók kötelezettségét bővíti, valamint mindezek elmulasztásának esetére bírságolás lehetőségét hozza létre.

Az új rendelkezések szerint 2014. május 4-től az alábbi változások lépnek hatályba.

  • A Magyarországon külön kétoldalú vagy többoldalú egyezmény alapján kiadott engedéllyel végezhető fuvarozás esetében az engedélyen (CEMT-engedély esetében a fuvarnaplóban) a határátlépés helyét és pontos idejét (nap, óra, perc) és a jármű kilométeróra-állását fel kell tüntetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy amennyiben a későbbiekben valamilyen, erre a célra szolgáló berendezések telepítése megtörténik a határainkon, akkor ezekkel kell ezt elvégezni, hiányukban kézi rájegyzéssel.
  • A fentebb említett engedélyeket a felrakó-, illetve lerakó helyeken a fuvarozó köteles bemutatni.
  • A felrakó hely nem megfelelő engedély (vagy annak hiánya) esetében megtagadhatja a felrakást, illetve mind a felrakás, mind a lerakás esetében (utóbbinál a címzett) köteles e tényt bejelenteni a közlekedési, vám-, illetve rendőrhatóság valamelyikénél, akik jogosultak a bejelentés kapcsán a helyszínen megjelenni és intézkedni.
  • A felrakáskor, illetve lerakás alkalmával az engedélyen annak helyét és pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását ugyancsak fel kell tüntetni. A felrakó, illetve lerakó hely a fuvarlevél ott maradó példányához köteles csatolni az így kitöltött engedély másolatát és megőrizni azt egy évig.
  • A fentebb felsorolt kötelezettségek bármelyikének megszegése 300 000 forint közigazgatási bírság kiszabását vonja maga után.

Másik fontos határozata volt a december 14-i Rendkívüli Küldöttközgyűlésnek a Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató (röviden: KEBU) megalkotására hozott jogszabályok betartására vonatkozó követelés. A most megjelent jogszabály kurtán-furcsán ugyan, de az eredeti, 2009. december 31-i határidőt 2014. december 31-re módosította. Értékelésünk szerint ezzel ez a kormány saját maga is megszabott egy határidőt (az eredeti még az előző vállalása és elsődleges mulasztása volt), illetve eleve kifejezte azt a szándékát, hogy a KEBU megalkotásával egyetért.

(Az MKFE levele tagvállalataiknak)

www.magyarkozlekedes.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

Új vontatók érkeztek

2020. május 14.

Cégünk 2020-ban is folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Ebben az évben 25 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató cseréjére kerül sor, melyből az utolsó 4 db is megérkezett.

Bővebben

COVID-19 járványhelyzet alatt is szállítunk

2020. május 1.

Bővebben

COVID-19 járványhelyzet alatt is szállítunk

2020. április 16.

Bővebben

COVID-19 járványhelyzet alatt is egymásért

2020. április 8.

Bővebben

COVID-19 járványhelyzet alatt is szállítunk

2020. április 1.

Mi azért dolgozunk, hogy mindenhova eljusson az élelmiszer, a gyógyszer és a gyógyászati segédeszköz. Kérlek segítsd munkánkat, hogy minden szállítmány célba érjen és tiszteld a gépkocsivezetőket, mert a vírussal dacolva végzik munkájukat!

Bővebben

Új buszok érkeztek

2020. március 1.

Személyszállítási flottánk 5 db 56 személyes új Iveco típusú busszal bővült.

Bővebben