Megosztás:

Előrelépés a piacvédelem terén

2014. április 14.

2014. 04. 03-án megjelent a Magyar Közlönyben a 116/2014. kormányrendelet, amely az árufuvarozásban már régóta várt módosításokat tartalmazza. Aki követi az MKFE piacvédelmi törekvéseit tudja, hogy a jogosulatlan fuvarozás felszámolására tett intézkedések egyik sarokpontjaként tekintünk a szükséges engedélyek megfelelő kezelésére és ellenőrzésére.

Sok jelzés érkezett korábban is, aztán az ellenőrzések tapasztalatai megerősítették, hogy az unión kívüli fuvarozók tömegesen élnek vissza a határellenőrzések részleges eltűnésével és egyszer használatos engedélyekkel többször is vállalnak fuvarfeladatot. Ugyanígy uniós fuvarozók 3. országos tevékenységéről is beszélhetünk. Szükség volt tehát más szereplők felelősségének a megteremtésére is, ha már a hatósági ellenőrzések esetlegessé váltak egy fuvarfeladat esetében.

Mivel egészen bizonyosan a fel-, illetve lerakás az a helyzet, ahol az áru (és a jármű) megáll, és okmányok kezelése történik, ezért a legjobbnak tűnt a felrakásnál megpróbálni megfogni a jogsértést. Így különösen a felrakó helyek, de a lerakók kötelezettségének előírása irányában is tettünk lépéseket.

A kormány a 261/2011. (XII.7.) rendeletben már tavaly október 1-i hatállyal szerepeltette az engedélyek meglétének és megfelelőségének felrakóhelyi ellenőrzését, mint kötelezettséget, ám ez a szabályozás még nem érintette az engedélyek kezelését, és főleg nem hozott létre szankciókat a kötelezettségek elmulasztásának esetére.

Az MKFE 2013. december 14-i Rendkívüli Országos Küldöttközgyűlése határozatban fogadta el, hogy az egyesület kezdeményezi a jogszabályok (a 261-es mellett a bírságrendeletként közismert 156/2009. (VII. 29.) kormányrendelet) olyan irányú módosítását, amely megteremti az engedélyek kezelésének részletes szabályait, a felrakó helyek és lerakók kötelezettségét bővíti, valamint mindezek elmulasztásának esetére bírságolás lehetőségét hozza létre.

Az új rendelkezések szerint 2014. május 4-től az alábbi változások lépnek hatályba.

  • A Magyarországon külön kétoldalú vagy többoldalú egyezmény alapján kiadott engedéllyel végezhető fuvarozás esetében az engedélyen (CEMT-engedély esetében a fuvarnaplóban) a határátlépés helyét és pontos idejét (nap, óra, perc) és a jármű kilométeróra-állását fel kell tüntetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy amennyiben a későbbiekben valamilyen, erre a célra szolgáló berendezések telepítése megtörténik a határainkon, akkor ezekkel kell ezt elvégezni, hiányukban kézi rájegyzéssel.
  • A fentebb említett engedélyeket a felrakó-, illetve lerakó helyeken a fuvarozó köteles bemutatni.
  • A felrakó hely nem megfelelő engedély (vagy annak hiánya) esetében megtagadhatja a felrakást, illetve mind a felrakás, mind a lerakás esetében (utóbbinál a címzett) köteles e tényt bejelenteni a közlekedési, vám-, illetve rendőrhatóság valamelyikénél, akik jogosultak a bejelentés kapcsán a helyszínen megjelenni és intézkedni.
  • A felrakáskor, illetve lerakás alkalmával az engedélyen annak helyét és pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását ugyancsak fel kell tüntetni. A felrakó, illetve lerakó hely a fuvarlevél ott maradó példányához köteles csatolni az így kitöltött engedély másolatát és megőrizni azt egy évig.
  • A fentebb felsorolt kötelezettségek bármelyikének megszegése 300 000 forint közigazgatási bírság kiszabását vonja maga után.

Másik fontos határozata volt a december 14-i Rendkívüli Küldöttközgyűlésnek a Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató (röviden: KEBU) megalkotására hozott jogszabályok betartására vonatkozó követelés. A most megjelent jogszabály kurtán-furcsán ugyan, de az eredeti, 2009. december 31-i határidőt 2014. december 31-re módosította. Értékelésünk szerint ezzel ez a kormány saját maga is megszabott egy határidőt (az eredeti még az előző vállalása és elsődleges mulasztása volt), illetve eleve kifejezte azt a szándékát, hogy a KEBU megalkotásával egyetért.

(Az MKFE levele tagvállalataiknak)

www.magyarkozlekedes.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

Jelentős útdíjnövekedést hozhat az új útdíjrendszer 2024-től

2023. szeptember 27.

A zaj- és légszennyezéssel, valamint a széndioxid-kibocsátással összefüggő külsőköltség-díjak bevezetése újabb, járműkategóriáktól függően 30–80 százalékos útdíjnövekedést jelent 2024. január 1-től.

Bővebben

2023-ban is MagyarBrands díjas a K&V

2023. szeptember 22.

Örömmel jelentjük be, hogy a K&V Logistics Solutions idén is elnyerte a prestízsértékű MagyarBrands díjat, és ezzel a hazai üzleti TOP márkák egyikeként van elismerve! 

Bővebben

Új DAF XG vontatók érkeztek

2023. szeptember 15.

Ebben az évben már 40 nyergesvontatónkat cseréltük le új, innovatív DAF XG modellre, mely 2022-ben elnyerte az „Év Nemzetközi Tehergépkocsija” díjat. E lépéssel nemcsak a legmodernebb technológia mellett tettük le voksunkat, hanem ismét kifejeztük elkötelezettségünket a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránt. 

Bővebben

KRONE Profi Liner ponyvás félpótkocsikkal bővül a K&V flottája

2023. szeptember 5.

Szeptemberben kerül átvételre Németországban a KRONE gyárban 17 db új félpótkocsi. A járművek még ebben a hónapban üzembe helyezésre kerülnek növelve a fuvarozási kapacitást és a vevői elégedettséget.

Bővebben

Különleges szülinapot ünneplünk!

2023. augusztus 21.

Egy évvel ezelőtt, augusztus 17-én helyeztük el ugyanis az első raklapot az új, fóti raktárunkban, így büszkén ünnepeljük az első évfordulónkat!

Bővebben

Ismét célba ért az élelmiszeradomány

2023. augusztus 18.

Örömmel tudatjuk, hogy az Élelmiszerbankos szállítmányunk a napokban megérkezett Nyírpilisbe és Tarnabodra!

Bővebben