Egy új elektronikus rendszer bevezetésével igyekszik a kormány visszaszorítani az áfacsalásokat 2015-től. Az EKAER névre keresztelt rendszer lényege, hogy egy az adóhatóság által működtetett elektronikus rendszerben kell eleget tenni a közúton szállított árukkal kapcsolatos bejelentési kötelezettségnek.
A teljes néven Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer azt ellenőrzi, hogy az Európai Unió más tagállamából Magyarországra, vagy Magyarországról az Európai Unióba irányuló, illetve a Magyarországon belül megvalósuló, a termék közúti fuvarozásával összefüggő adókötelezettségek teljesülnek-e.
Milyen esetben kell bejelentést tenni?
Az EKAER bejelentésre akkor lesz szükség, ha:
1. az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra hoznak be terméket,
2. az Európai Unió valamelyik országába visznek ki terméket,
3. belföldi forgalomban, első adóköteles termékértékesítés esetén nem végfelhasználó számára.
4. kockázatos élelmiszerek esetében (ezek körét egy még előkészítés alatt álló NGM rendelet fogja meghatározni)
5. egyéb kockázatos termékek esetében (ezek körét szintén a még előkészítés alatt álló NGM rendelet fogja meghatározni)
Kinek kell megtenni a bejelentést?
Az, hogy a bejelentést az EKAER rendszerben kinek kell megtenni, a körülményektől függ. A bejelentést a címzettnek kell megtenni abban az esetben, ha az Európai Unió valamely tagállamából hoznak be árut Magyarországra. Ha Magyarországról az Európai Unió egy másik tagállamába visznek ki árut, vagy belföldi fuvarozás történik, akkor az áru feladója kötelezett a bejelentés megtételére. A bejelentésnek több adatot kell tartalmaznia.
A bejelentésnek több adatot kell tartalmaznia. Meg kell adni a feladó, a címzett, valamint az áru adatait, ezen kívül szükség lesz a szállító jármű rendszámára is. Ezen adatokat be lehet írni egy elektronikus felületen, csupán internetkapcsolatra van hozzá szükség. Ha ez megvan, a rendszer kiad egy EKAER számot, mely 15 napig érvényes, ezután már nem lehet felhasználni. Ez a szám arra való, hogy azonosítsa az árut, miközben azt közúton szállítják. Aki a bejelentést megteszi, az felelős azért, hogy az EKAER számot a fuvarozó, vagy a fuvar szervezője is tudja, nekik ugyanis ellenőrzés során rendelkezésre kell azt bocsátani.
Hogyan lehet nyomon követni az árut?
Az útdíjrendszernek köszönhetően az áru folyamatosan nyomon követhető, mégpedig a rendszám bejelentésének segítségével. Ez jelenti ugyanis a kapcsolatot az útdíjrendszer, valamint az EKAER rendszer között. Az EKAER rendszerrel kapcsolatosan a fuvarozónak gyakorlatilag semmilyen felelőssége nincsen, csupán az áru feladójának vagy címzettjének, az útdíjrendszer viszont a fuvarozó felelősségét állapítja meg. A fuvarozót sem regisztrációs, sem pedig bejelentési kötelezettség nem terheli az EKAER számmal kapcsolatosan. Amennyiben nincs EKAER szám, vagy azt nem valós adatok alapján adták ki, bírság szabható ki, mely az áru értékének legfeljebb 40 százalékáig terjedhet. Lehetőség van arra is, hogy az árut lefoglalják a bírság mértékéig.
Aggodalmak
A rendszer 2015. januárban indul, azonban az addig hátralévő idő igen rövid. Emiatt kétséges a rendszer megfelelő kialakítása és működésbe léptetése, továbbá várhatóan a vállalkozások és a fuvarozók felkészülése sem zökkenőmentes.
További aggodalomra ad okot, hogy a szállítmányozó cégek a fuvarköltségek optimalizálása miatt akár az utolsó pillanatig is változtatják a fuvar útvonalat, a járműre kerülő termékeket. Ez tovább nehezíti a megfelelő bejelentést.
A felkészülést nehezíti, hogy a két szükséges NGM a kockázatos élelmiszerekről és az egyéb kockázatos termékekről még nem készült el.
Forrás: www.bspl.hu
2023. május 19-én telephelyünkre látogattak a Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Technikum Gazdálkodás és menedzsment szakos 10. osztályos tanulói. Munkatársaink segítségével tanulmányaikhoz kapcsolódóan betekintést nyerhettek a logisztika folyamataiba.
BővebbenEzúttal nem áruval, hanem friss szakmai élményekkel feltöltődve tértek haza kollégáink Münchenből a múlt héten. Itt rendezték meg ugyanis 4 év kihagyás után a nemzetközi Transport Logistic kiállítást 125 ország részvételével, melynek témái a fenntarthatóság és zöld jövő voltak.
BővebbenIdén tizenhat éves a Business Superbrands program, amely az üzleti szektor (B2B) márkáinak legkiválóbbjait emeli ki, azaz olyan magyarországi cégeket, illetve márkákat, amelyek nem elsősorban a fogyasztókkal, hanem vállalkozásokkal, szervezetekkel állnak kapcsolatban. A jelenleg 20 tagú, független szakemberekből álló bizottság idén 16. alkalommal ült össze, mely márkánkat a K&V Logistic Solutions-t, érdemesnek találta a Business Superbrands 2023 védjegy viselésére.
BővebbenFerenc Pápa látogatására szállítottuk Markaz Egyházközösség híveit.
BővebbenA Logisztika Napjának keretében belül a Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Katolikus Általános Iskola 7. osztályos diákjait fogadtuk.
BővebbenSzemélyszállítási flottánk 10 db 9 fős Ford Custom személygépjárművel bővült.
Bővebben