Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. február 20.

Bármely útnak, amellett, hogy filozófiai és irodalmi szempontból is örök és izgalmas témát szolgáltat, gyakorlati oldalról az a fő rendeltetése, célja, hogy összekössön országokat, városokat, embereket, így könnyítve meg a kapcsolatteremtést. A 18., 19. és 20. század ipari forradalmai során számos, a közlekedést könnyítő járművet találtak fel, melyek aztán mind nagyobb és nagyobb sebességre lettek képesek. Ma már földön-vízen-levegőben egyaránt viszonylagos kényelemmel és gyorsaságban juthatunk el bárhová, ahová csak szeretnénk, akár magáncélból történik az utazás, akár kereskedelmi jelleggel. A szárazföldi járművekkel együtt fejlődött a közlekedésre használt útvonalak kiépítésének színvonala és mennyisége is. Cégünk a jelen kor adta lehetőségeknek köszönhetően jó minőségű országutakon szállíthatja partnerei termékeit Európa egyik pontjából a másikba. De vajon milyen módon közlekedtek szárazföldön az ókorban vagy például milyen híres zarándokutakat használtak a középkorban? Milyen változásokat hozott az ipari forradalom? Melyek hazánk és a nagyvilág legnépszerűbb modern kori sztrádái vagy épp gyalogos ösvényei? Többek között ezekre a kérdésekre próbálunk a teljesség igénye nélkül választ keresni új sorozatunkban.

„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”

I. rész: Az ókori Perzsia

Az utak mesterséges kialakításának, rendszeres karbantartásának és folyamatos bővítésének igénye akkor született meg, amikor őseink feltalálták a kereket és ezzel együtt a kerekes járműveket. E ma már magától értetődőnek ható találmány a maga idejében az egész szárazföldi közlekedést forradalmasította. A további fejlődéshez a vas megjelenése adta a lendületet. A vasból készült szerszámok ugyanis jobbak és olcsóbbak voltak, mint bronzból kialakított elődeik, így sokat lehetett belőlük készíteni, a nagy mennyiségű és jó minőségű szerszámokkal pedig az utak építése is gyorsabbá, hatékonyabbá vált. Kezdetben a kerekes járműveket csak természetes terepeken használták. Az ipar és a kereskedelem fejlődéséhez, az új államok közigazgatásának kialakulásához, katonai védelméhez ezek azonban már nem feleltek meg. Olyan utak kellettek, ahol a forgalom gyorsan és biztonságosan haladhatott, nem voltak természeti akadályok. Az útépítés, annak költségessége miatt már a kezdetektől fogva állami hatáskörbe tartozott.

Bár az ókori útépítés „művészei” közismerten a rómaiak voltak, közúti közlekedésre használt összefüggő úthálózattal legelőször a Perzsa Birodalomban találkozhatunk, amely, amellett hogy gazdag és szervezett volt, az útépítéshez szükséges technikai, geológiai és földrajzi ismeretekkel is rendelkezett. Ez az ún. „királyi út” azonban nem mindenki előtt állt nyitva, használatát csak magasabb államérdekből engedélyezték.

A perzsa úthálózat alapjait a hídépítésről is nevezetes asszír Szemiramisz királynő vetette meg, később a mesés gazdagságáról híres I. Dareiosz fejlesztette tovább.

Bár a perzsa utak megépítése főként a hadsereg minél gyorsabb mozgósítását szolgálta, kialakításuknál fontos cél volt, hogy a tartományokat összekössék a fővárossal, Szuzával.

A Szuzából Szardesbe és Epheszoszba vezető, 2500 kilométer hosszú, ún. „királyi út” mentén épült templomok, paloták, a felállított szobrok pompás látványáról és az állami felügyelők által szavatolt megbízhatóságáról még maga Hérodotosz, „a történetírás atyja”, az ókor híres világutazója is dicsérő szavakkal emlékezett meg. Az út nyomvonala kövekben gazdag hegyeken vezetett át, ezen közlekedett a királyi posta is. A sürgős rendeleteket a lovasok stafétaszerűen továbbították egymásnak, ily módon néhány nap alatt a birodalom minden zugába eljutottak, az állami hivatalnokok pedig fogatot válthattak: "Nincs semmi a világon, ami gyorsabban haladna, mint a perzsa futárok. Sem hó, sem eső, sem hőség, sem éjszakai sötétség nem gátolja meg őket, hogy a leggyorsabban teljesítsék feladatukat." – írta „a történetírás atyja”.

A „közönséges” vándor útja viszont hónapokig is eltarthatott. Az egymástól 25–30 km távolságban felállított állomásokon ugyanakkor élelmet kaphatott, megpihenhetett. A jól karbantartott utak még mérföldkövekkel is el voltak látva, ráadásul biztonságosan utazhattak rajta a kereskedők is, mert az egyes szakaszokat őrség védte. Ez a kitűnő úthálózat volt a perzsa kereskedelem alapja is, amely Indiától a Földközi-tenger medencéjéig behálózta a birodalmat. A területet majdan meghódító Nagy Sándor és utódai, a hellenisztikus államok uralkodói is tisztában voltak az úthálózat fontosságával, ezért gondot fordítottak annak szinten tartására.

A következő alkalommal az ókor leghíresebb birodalmába invitáljuk majd Önöket, hiszen: „Omnes viae Romam ducunt!”

 

 

 

 

Vissza

 

Aktuális híreink

Ismét MagyarBrands díjas a K&V

2021. október 11.

A Szakmai Bizottság döntése alapján a K&V Logistic Solutions MAGYARBRANDS díjas, KIVÁLÓ MÁRKÁNAK számít, a hazai üzleti TOP márkák egyikeként.

Bővebben

Ismét körbefutottuk a Balatont

2021. október 5.

A K és V Kft. csapata ismét részt vett a hétvégén megrendezésre került XV. NN ULTRABALATON versenyen. A rajt és a cél ezúttal is Balatonfüreden volt. 

Bővebben

Szüreti napokon is ott voltunk

2021. szeptember 27.

2021. 09. 10-12-én rendezték meg Gyöngyösön a Szüreti napokat, amelyen cégünk is képviseltette magát. Az érdeklődők megnézhették és beülhettek a legújabb vontatónkba, melyet munkatársaink mutattak be számukra.

Bővebben

Ismét Bisnode AAA tanúsítványt kapott a K és V Kft.

2021. július 8.

A K és V Kft. nyolcadszor is a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mely azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2021. május 30.

Érkeztett 5 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató.

Bővebben

Sikeres felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2021. május 19.

2021. május 11-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének felügyeleti auditjára, melyet sikeresen teljesítettünk. Cégünk elkötelezett a folyamatos fejlődés és a vevői elégedettség növelése iránt.

Bővebben