Megosztás:

A Mátra rejtett kincsei

2017. június 6.

A Mátra rejtett zugait, értékeit feltáró sorozatunk mostani részében egy egész napos programlehetőséggel kecsegtető, különlegesen szép élményeket kínáló vidékre látogatunk el. Ma „utazásunk” során Pásztó közvetlen környékére kalauzoljuk el Önöket, középpontban a Hasznosi-víztározóval, a fölötte emelkedő hasznosi várrommal és az Ágasvár csúcsáról nyíló lélegzetelállító panorámával.

A Mátra rejtett kincsei III. rész - Hasznosi víztározó

A Hasznosi-víztározó a közigazgatásilag Pásztóhoz tartozó Hasznos településről kapta nevét, innen közelíthető ugyanis meg. Bár a víztározó kedvelt horgászparadicsom, mi mégsem ezért ajánljuk, hanem azért, mert szemet gyönyörködtetően szép hegyi panoráma veszi körül. Nem mellesleg Magyarország egyik legtisztább vizű taváról van szó, melyet a Kövecses-patak táplál. Meghatározó jellegét főként a tipikus, magashegyekre jellemző tornyos, völgyzárógátas kivitele adja. Néhány impozáns adat az 1973-1986 között épült tározóról: átlagos mélysége 15 méter, legmélyebb pontja több mint 20 méter. A tó víztükrének területe 23 hektár, térfogata pedig 2 millió köbméter...

Egy, a tó partján megtett andalító séta után mindenképp érdemes felkeresni a hasznosi (cserteri) várromot, mely a víztározó fölé magasodó 383 m magas meredek sziklakúpon található. Az egy alsó és egy felső várra tagozódó, kis alapterületű várat a Rátót-nemzetséghez tartozó Domokos nádor építtette. Az 1300-as évek elején épült vár, az Ágasvárral ás az Óvárral együtt a Kövecses-patak völgyében haladó mátrai hadiutat őrző három vár egyike volt. Első írásos említése 1329-ben történik. A török időkig környékbeli családok (Hasznosi majd Pásztói családok) birtoka. 1552-ben harc nélkül az oszmánok kézére került, Ali budai pasa Eger felé vonuló seregei foglalták el. Falait szétrombolták, de a vár visszafoglalását követően újra megerősítették. Többször cserélt gazdát, de rommá csak a 18-19. században vált. Ahogy ez általában lenni szokott, a fokozatosan rommá lett vár köveit a lakosság építkezésekhez használta fel. Napjainkra maradványait teljesen beborította a növényzet, csak két magasabb falmaradvány emelkedik a lombok fölé. Mégis érdemes meglátogatni, hiszen pazar látvány nyílik innen a Hasznosi-víztározóra és a környező hegyekre, például Ágasvárra. Ráadásul a várhegy 3 hektáros területe természetes sziklakert, ahol kora tavasztól késő őszig rengeteg virág nyílik, de számos ritka növénytársulás, fűféle, fa- és cserjefaj is honos a meleg klímájú hegyoldalon.

Vállalkozóbb szellemű, tapasztalt turistáknak mindenképp ajánljuk, hogy folytassák útjukat a hosszabb lélegzetű zöld sáv jelzésen, amely vadregényes erdős szakasz utána a kék háromszög jelzésben folytatódik. Innen egy rövid, ám igencsak meredek kaptató után juthatnak fel az Ágasvár csúcsára. A már fentebb is említett, a Mátra nyugati részén elhelyezkedő Ágasvár - mely egyébként megközelíthető Mátraszentimre és Mátraszentistván felől is - 789 méteres csúcsán egykor erős vár állt, melynek mára alig maradtak látható nyomai. Építtetőjének nevét és a vár keletkezésének pontos idejét nem ismerjük. Első okleveles említése 1264-ben történik, mint V. István (IV. Béla fia) ifjabb király vára. A lakott területtől messze lévő erődítés fontossága hamarosan csökkent, majd megszűnt. A vár többé nem épült fel, de falainak romjai még a 19. század közepén is magasan álltak. Jelenleg már csak a terepalakulatokból vehetők ki a vár falai, elhelyezkedése, maradványai alig láthatóak. Ez okból kifolyólag Ágasvár nem feltétlenül a várromok szerelmeseinek, sokkal inkább a lenyűgöző panorámák kedvelőinek ajánlott. Többek véleménye szerint a Mátra egyik legfenségesebb kilátópontja nyílik e csúcsról.

Ehhez még ráadásként annyit tehetünk hozzá, hogy Ágasvár az amatőr csillagászok egyik kedvelt észlelőhelye is, még kisbolygót is neveztek el róla: a „111570 Ágasvár”-t!

Vissza

 

Aktuális híreink

Jelentős útdíjnövekedést hozhat az új útdíjrendszer 2024-től

2023. szeptember 27.

A zaj- és légszennyezéssel, valamint a széndioxid-kibocsátással összefüggő külsőköltség-díjak bevezetése újabb, járműkategóriáktól függően 30–80 százalékos útdíjnövekedést jelent 2024. január 1-től.

Bővebben

2023-ban is MagyarBrands díjas a K&V

2023. szeptember 22.

Örömmel jelentjük be, hogy a K&V Logistics Solutions idén is elnyerte a prestízsértékű MagyarBrands díjat, és ezzel a hazai üzleti TOP márkák egyikeként van elismerve! 

Bővebben

Új DAF XG vontatók érkeztek

2023. szeptember 15.

Ebben az évben már 40 nyergesvontatónkat cseréltük le új, innovatív DAF XG modellre, mely 2022-ben elnyerte az „Év Nemzetközi Tehergépkocsija” díjat. E lépéssel nemcsak a legmodernebb technológia mellett tettük le voksunkat, hanem ismét kifejeztük elkötelezettségünket a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránt. 

Bővebben

KRONE Profi Liner ponyvás félpótkocsikkal bővül a K&V flottája

2023. szeptember 5.

Szeptemberben kerül átvételre Németországban a KRONE gyárban 17 db új félpótkocsi. A járművek még ebben a hónapban üzembe helyezésre kerülnek növelve a fuvarozási kapacitást és a vevői elégedettséget.

Bővebben

Különleges szülinapot ünneplünk!

2023. augusztus 21.

Egy évvel ezelőtt, augusztus 17-én helyeztük el ugyanis az első raklapot az új, fóti raktárunkban, így büszkén ünnepeljük az első évfordulónkat!

Bővebben

Ismét célba ért az élelmiszeradomány

2023. augusztus 18.

Örömmel tudatjuk, hogy az Élelmiszerbankos szállítmányunk a napokban megérkezett Nyírpilisbe és Tarnabodra!

Bővebben