Megosztás:

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

A vasút története egész a 16. századig nyúlik vissza, amikor a ló vontatta, fa, majd az 1760-as évek angliai újításának köszönhetően a vasból készült, nyompályás síneken mozgatható egyszerű járművek megjelentek, kezdetben a bányászatban. Az első közforgalmú lóvasút 1803-ban nyitotta meg szolgáltatását, rá egy esztendőre pedig az első gőzmozdony is elkészült.

A közhiedelemmel ellentétben a gőzmozdony feltalálója nem George Stephenson volt, hanem egy másik angol, Richard Trevithick. 1804. február 21-én történelmi pillanatot élhetett át az a hetven utas, aki a világ első, tíztonnányi vasárut szállító gőzmozdonyán ült, mely egy 16 km-es utat négy óra és öt perc alatt teljesített, majdnem 4 km/h-s átlagsebességgel Dél-Walesben. Hogy mért nem Trevithick, hanem Stephenson neve maradt fenn mégis a köztudatban, hiába a világ első gőzmozdonya által sikeresen megtett próbaút? A vaspálya nem bírta a gőzmozdony tömegét, a hét tonnás gép alatt a korabeli öntöttvasból készült sínek széttörtek, három út után a gőzmozdonyt átalakították álló gőzgéppé.

Az igazi technikai áttörést George Stephenson hozta el két évtizeddel később, amikor 1825-ben a Locomotion No.1 névre keresztelt mozdonya megtette első, 40 km-es útját Stockton és Darlington között. A gőzmozdonyt szénnel, valamint búzával fűtötték, a szerelvény 38 kocsiból állt, és mintegy 600 utas volt rajta. Stephenson leghíresebb mozdonya azonban mégsem a Locomotion, hanem a Rocket volt, mely a következő száz év mozdonyainak már minden lényeges jellemzőjét magán hordozta, s mellyel 1829-ben elnyerte a Liverpool & Manchester Railway Company díját, miután a Ranhill-ből induló, 5 résztvevős versenyben Stephenson mozdonya 48 km/órás sebességgel lekörözte a vetélytársakat. 1830. szeptember 15-én Liverpool és Manchester között megindult a rendszeres vasúti közlekedés, ezzel megszületett a modern vasút. A kontinensen elsőként Belgiumban, Brüsszel és Mechelen között közlekedett Stephenson-féle gőzmozdony1835-ben. Egyfajta érdekességként ide kívánkozik az a korabeli gőzmozdony-ellenes hiedelem, miszerint az emberek bele fognak őrülni a 10 mérföldes sebességbe. Ez a ma már megmosolyogtató érv egyébként nem akárhol hangzott el, hanem a londoni parlamentben, az 1820-as években a személyek vasúti szállításáról szóló vitában.

A vasút szükségességét illetően Magyarországon sem merült fel vita, ahogy Petőfi is írta híres költeményében: „Száz vasutat, ezeret!/Csináljatok, csináljatok!/Hadd fussák be a világot,/Mint az erek.”Az első útvonal kijelölésében azonban már komoly nézeteltérések akadtak a tekintetben, hogy  a Duna jobb, vagy bal partján fussanak-e a sínek. Végül a pesti oldal mellett érvelők kerültek ki győztesen, Kossuth Lajos hathatós pártfogásának hatására az országgyűlés a bal parti vonalvezetést fogadta el. Így vált lehetővé Ullmann Móric báró vezetésével a Magyar Középponti Vasúttársaság megalapítása 1844-ben, amikor meg is kezdték a Pest-Vác vasútvonal építését, melyet két év után, 1846. július 15-én nyitottak meg a Pest és Buda nevű mozdonyok elindításával. A 33,6 km hosszú vonal megnyitásával Magyarország tizenegyedikként léphetett be a gőzüzemű vasutat működtető államok sorába. Ezt a távolságot a szerelvény akkor 59 perc alatt tette meg. (A "Buda" nevű mozdony hat személykocsiból álló vonattal 43 km/h-s átlagos sebességet ért el.) Napi három, vasárnaponként négy vonatpár közlekedett Pest és Vác között. 1847-ben már a Pest–Szolnok szakasz is elkészült. A kiegyezés évére a hazai vasúthálózat hossza elérte a 2341 kilométert. Hamarosan megalakult a MÁV is, és Baross Gábor, a korszak legjelentősebb közlekedéspolitikusának vezényletével megkezdődött a vonalak államosítása és jelentős mértékű fejlesztése.

Ami pedig az európai kontinensen túli viszonyokat illeti: 1869. május 10-én elkészült az észak-amerikai transzkontinentális vasút, amely New Yorkot kötötte össze San Franciscóval; 1903. július 13-án pedig megindult a menetrend szerinti forgalom Szentpétervár és Vlagyivosztok között is, a világ leghosszabb vasútvonalán, a transszibériai vasútvonalon.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  •  

    Aktuális híreink

    Arculatváltás a K és V Kft-nél

    2024. április 24.

    A tegnapi napon a 35 éves K&V Logistic Solutions megmutatta, hogyan néz ki közel 500 lóerő a márka megújult arculati színeibe és logójába öltöztetve. Egy izgalmas belső esemény keretében lepleztük le ugyanis új, tűzpiros színű DAF XG vontatóinkat, amelyek már az új arculati jegyeket viselik.

    Bővebben

    Vizsgáztassa nálunk autóját, Gyöngyösön a legkedvezőbb áron!

    2024. április 17.

    Gyors, megbízható és megfizethető műszaki vizsgáztatás Gyöngyösön a K&V-nél, most csupán 24 900 Ft-ért személyautó esetében. Amikor eljön a műszaki vizsga ideje, minden autótulajdonos ugyanazt szeretné: gyors, profi és gondtalan ügyintézést. A K&V Műszaki Vizsgabázis ezt kínálja, ráadásul a legjobb áron a gyöngyösi régióban.

    Bővebben

    35 év 35 jócselekedet - élelmiszerszállítás

    2024. április 10.

    Ahogy már említettük, idén ünnepeljük a K&V megalakulásának 35. évfordulóját , és ebből az alkalomból 35 jócselekedetet hajtunk végre az év során. Áprilisban különleges akcióval készültünk: 35 raklap élelmiszert szállítunk ki az ország 35 különböző pontján működő segélyszervezeteknek az Élelmiszerbank raktárából.

    Bővebben

    ESG a K&V-nél: Új fejezet a fenntarthatóság jegyében

    2024. április 3.

    A K&V teljes mértékben elkötelezett az ESG (Environmental, Social, and Governance - Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) szempontok bevezetése mellett. Azonban az ESG nem csak egy újabb irányelv számunkra, hanem egy mélyen gyökerező elköteleződés, hogy felelősen járjunk el üzleti tevékenységünk minden területén, hiszen 2008 óta ISO 14001-es környezetközpontú irányítási rendszert tartunk fenn.  

    Bővebben

    MagyarBrands díjat vehettük át

    2024. március 28.

    Elismert magyar márkának lenni különösen jóleső érzés!

    Bővebben

    35 év 35 jócselekedet - Önkéntesen a kutyákért

    2024. március 26.

    Az idénre vállalt 35 év - 35 jótett sorozatunk legújabb állomásaként kollégáink szombat délelőtt az Ebrendészet Gyöngyös munkáját segítették önkéntesként kutyafürdetéssel, szárítással és szállítással, valamint információátadással az örökbefogadható kutyusokra vonatkozóan a Mátra Művelődési Központ előtt megrendezett Húsvétváró programon.

    Bővebben