Megosztás:

Benyomások az AVL 6. Nemzetközi Kipufogógáz-és Részecskemisszió Fórumáról!

2010. május 26.

Az AVL a világ legnagyobb privát kézben lévő társasága, mely hajtásláncok fejlesztésére, szimulációjára és tesztelő technológiákra  koncentrál. Értendőek ez alatt a belső égésű motorok,erőátviteli berendezések,szoftverek,személy-és teherautók,valamint a még ennél is nagyobb motorok világában végzett úttörő munkák.

Az AVL  a járműgyártók megbízásából, részben szisztematikusrendszereket hoz létre, részben pedig elemző eszközöket gyárt és forgalmaz fejlesztőlaborok és műhelyek számára. Az AVL idei első konferenciáján, melyet a kétévente megrendezett ludwigsburgi kipufogógázos eseményen tartottak,nemcsak a közelmúlt kutatásaiba, fejlesztéseibe tekinthettünk be. Jól kirajzolódtak az autós, és azon belül is elsősorban a haszonjárműves világgal szembenálló kihívások, melyekre az iparnak az elkövetkezendő években kell a válaszokat megtalálnia.

A konferencia fő témáját természetesen a 2010-től érvényes észak-amerikai és az azzal közel egyező, 2014-ben érvénybe lépő Euro 6-os kipufogógáz-előírás teljesítéséhez szükséges fejlesztések, kísérletek adták. A kivételesen összetett feladat megértéséhez tudni kell azt, hogy nem csak a határértékek szigorodtak jelentős mértékben, hanem a teljesítés körülményei is komoly feladat elé állítják a tervezőket.

A határértékek szigorodása 1990, az első Euro norma bevezetése óta óriási mértékű volt. Azóta a mostani fejlesztési feladatot biztosító Euro 6-os szint a szénhidrogének határértékének 96 %-os, a NOx értékének 98%-os csökkenését írja elő. A részecske-kibocsátásnak elsőként az Euro 1-es norma szabott határt, 0,36 grammban meghatározva a plafont, jelentős csökkenésnek tekinthető a 90-es évek kezdetén jellemző 1g/kWh körüli átlagértékhez képest – az  Euro 6  egyszázad gramm alatti értéket kíván meg. A korom tömegmennyiségének csökkenésével egyidejűleg a részecskék átmérője is törpül. A  2,5 um alatti szemcséket az emberi légzőszerv nem képes kiszűrni, ezért azok egyenesen a fejbe és a tüdőbe jutnak , jelentősen növelve a rák kialakulásának esélyét, és nem mellékesen az allergiával küzdők állapotát is súlyosbítja. Ezt felismerve az Euro 6 új határérték bevezetését is hozza, nevezetesen a részecskeszám ( PN ) korlátozását. Ezen felül a szakemberek egy része szerint a jövőben az aeroszolok mennyiségét is korlátozni szükséges (pl: NH3,N2O,NO2).

A rövid távú fejlesztési irányokkal a mérnökök teljes egyetértésben vannak, függetlenül márkától és tudományos kutatóintézettől. Egyöntetűen elkerülhetetlennek látják a minden eddiginél magasabb befecskendezési nyomást, a kipufogógáz-visszavezetést,a feltöltést,a töltőlevegő-hűtést,az aktív NOx kezelést (SCR vagy megkötés) ,valamint a  részecskeszűrést(DPF).
A lépéseknek lehetővé kell tenniük, hogy négy év múlva a szén-hidrogén kibocsátás a most frissiben életbe lépett Euro 5-ös határértéknek kevesebb, mint három tizede legyen. Az NOx- az ötödére , a részecske-kibocsátás pedig a felére kell süllyedjen, ez pedig soklépcsős motorikus fejlesztést és kipufogógáz-gondozást igényel. Mindemellett a tervezők szeme előtt tartandó az alacsony üzem anyagfelhasználás iránti elvárás, annak gazdaságossági és üvegházhatási okai miatt, az alacsony gondozásigény, valamint ezzel összhangban a robosztus, megbízható felépítés.

Az Euro 5-ös rendszerre  átálláskor  a gyártók többsége az SCR technológiát választotta, mely bár jelentős előállítási többletköltséget okoz, a jellegmező egészében biztonsággal  teljesíti a határértéket. Néhányan azonban a kipufogógáz visszavezetésének fokozásával, azaz az EGR-arány növelésével érik el a DeNOx katalizátor kívánt konverziós hozamát, melynél ha részecskeszűrő vagy-tároló segít a korom kiszűrésében, az EEV missziós szint is teljesül.
Az EGR fokozásával azonban együtt növekszik  az üzemanyag-felhasználás is. Elsősorban emiatt váltott 2008-ban a Cummins, bevezetve az SCR rendszert. Mérések szerint 6-9 %-os fogyasztáscsökkentést eredményezett a változtatás, mely nemcsak gazdaságosabban üzemeltethetővé tette a motorokat- a szervizintervallum is hosszabb-, de a CO2-kibocsátás is jelentős mértékben csökkent, egy kamion elvárt időtartama alatt 120 tonnával. A soron következő norma teljesítéséhez a kipufogórendszer oldaláról átlagosan szükséges a részecskeszűrő 95%-os és a NOx-okat redukáló SCR 80%-os hatásfokának elérése.
Egy mai technológiai tudás szerinti ideális motor tehát mindössze egy részecskeszűrő és 50 %-os kipufogógáz-visszavezetés mellett képes a megcélzott Tisztaságra.
Vissza

 

Aktuális híreink

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2024. június 3.

Június 1-jén Budapesten a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete átadta az IRU diplomákat.

Bővebben

Sikeres HACCP felülvizsgálat

2024. május 28.

A K&V háza táján mindig történik valami. Múlt héten, május 22-én ismét sikeresen lezajlott a HACCP rendszerünk felülvizsgálata!

Bővebben

Átvettük a 80. Ford Transit Minibuszt

2024. május 24.

Örömmel osztjuk meg a hírt, miszerint tegnap a K&V gyöngyösi telephelyén átvettük a 80. Ford Transit Minibuszt, amivel így Magyarország legnagyobb Ford buszflottájának büszke tulajdonosai lettünk!

Bővebben

Megjelent az első negyedéves közúti fuvarozási árindex

2024. május 17.

Drágult a fuvarozás. Az első negyedéves infláció négyszeresével nőttek a közúti fuvarozás költségei, ami biztosan meg fog jelenni a fogyasztói árakban is – áll a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2024. I. negyedéves közúti fuvarozási árindex (KFX 24Q1) iparági elemzésben. 

Bővebben

Sikeres audit a K&V-nél

2024. május 16.

Múlt héten sikerrel teljesítettük az ISO 9001:2015 Minőségirányítási és az ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszerek első felügyeleti auditját. Büszkén jelentjük, hogy Markazon, Gyöngyösön és Fóton is minden követelménynek megfelelünk!

Bővebben

Csak egy "kör"

2024. május 8.

A K&V Kft. csapata ismét körbe futotta a Balatont a 18. NN Ultrabalaton versenyen.

Bővebben