Megosztás:

Benyomások az AVL 6. Nemzetközi Kipufogógáz-és Részecskemisszió Fórumáról!

2010. május 26.

Az AVL a világ legnagyobb privát kézben lévő társasága, mely hajtásláncok fejlesztésére, szimulációjára és tesztelő technológiákra  koncentrál. Értendőek ez alatt a belső égésű motorok,erőátviteli berendezések,szoftverek,személy-és teherautók,valamint a még ennél is nagyobb motorok világában végzett úttörő munkák.

Az AVL  a járműgyártók megbízásából, részben szisztematikusrendszereket hoz létre, részben pedig elemző eszközöket gyárt és forgalmaz fejlesztőlaborok és műhelyek számára. Az AVL idei első konferenciáján, melyet a kétévente megrendezett ludwigsburgi kipufogógázos eseményen tartottak,nemcsak a közelmúlt kutatásaiba, fejlesztéseibe tekinthettünk be. Jól kirajzolódtak az autós, és azon belül is elsősorban a haszonjárműves világgal szembenálló kihívások, melyekre az iparnak az elkövetkezendő években kell a válaszokat megtalálnia.

A konferencia fő témáját természetesen a 2010-től érvényes észak-amerikai és az azzal közel egyező, 2014-ben érvénybe lépő Euro 6-os kipufogógáz-előírás teljesítéséhez szükséges fejlesztések, kísérletek adták. A kivételesen összetett feladat megértéséhez tudni kell azt, hogy nem csak a határértékek szigorodtak jelentős mértékben, hanem a teljesítés körülményei is komoly feladat elé állítják a tervezőket.

A határértékek szigorodása 1990, az első Euro norma bevezetése óta óriási mértékű volt. Azóta a mostani fejlesztési feladatot biztosító Euro 6-os szint a szénhidrogének határértékének 96 %-os, a NOx értékének 98%-os csökkenését írja elő. A részecske-kibocsátásnak elsőként az Euro 1-es norma szabott határt, 0,36 grammban meghatározva a plafont, jelentős csökkenésnek tekinthető a 90-es évek kezdetén jellemző 1g/kWh körüli átlagértékhez képest – az  Euro 6  egyszázad gramm alatti értéket kíván meg. A korom tömegmennyiségének csökkenésével egyidejűleg a részecskék átmérője is törpül. A  2,5 um alatti szemcséket az emberi légzőszerv nem képes kiszűrni, ezért azok egyenesen a fejbe és a tüdőbe jutnak , jelentősen növelve a rák kialakulásának esélyét, és nem mellékesen az allergiával küzdők állapotát is súlyosbítja. Ezt felismerve az Euro 6 új határérték bevezetését is hozza, nevezetesen a részecskeszám ( PN ) korlátozását. Ezen felül a szakemberek egy része szerint a jövőben az aeroszolok mennyiségét is korlátozni szükséges (pl: NH3,N2O,NO2).

A rövid távú fejlesztési irányokkal a mérnökök teljes egyetértésben vannak, függetlenül márkától és tudományos kutatóintézettől. Egyöntetűen elkerülhetetlennek látják a minden eddiginél magasabb befecskendezési nyomást, a kipufogógáz-visszavezetést,a feltöltést,a töltőlevegő-hűtést,az aktív NOx kezelést (SCR vagy megkötés) ,valamint a  részecskeszűrést(DPF).
A lépéseknek lehetővé kell tenniük, hogy négy év múlva a szén-hidrogén kibocsátás a most frissiben életbe lépett Euro 5-ös határértéknek kevesebb, mint három tizede legyen. Az NOx- az ötödére , a részecske-kibocsátás pedig a felére kell süllyedjen, ez pedig soklépcsős motorikus fejlesztést és kipufogógáz-gondozást igényel. Mindemellett a tervezők szeme előtt tartandó az alacsony üzem anyagfelhasználás iránti elvárás, annak gazdaságossági és üvegházhatási okai miatt, az alacsony gondozásigény, valamint ezzel összhangban a robosztus, megbízható felépítés.

Az Euro 5-ös rendszerre  átálláskor  a gyártók többsége az SCR technológiát választotta, mely bár jelentős előállítási többletköltséget okoz, a jellegmező egészében biztonsággal  teljesíti a határértéket. Néhányan azonban a kipufogógáz visszavezetésének fokozásával, azaz az EGR-arány növelésével érik el a DeNOx katalizátor kívánt konverziós hozamát, melynél ha részecskeszűrő vagy-tároló segít a korom kiszűrésében, az EEV missziós szint is teljesül.
Az EGR fokozásával azonban együtt növekszik  az üzemanyag-felhasználás is. Elsősorban emiatt váltott 2008-ban a Cummins, bevezetve az SCR rendszert. Mérések szerint 6-9 %-os fogyasztáscsökkentést eredményezett a változtatás, mely nemcsak gazdaságosabban üzemeltethetővé tette a motorokat- a szervizintervallum is hosszabb-, de a CO2-kibocsátás is jelentős mértékben csökkent, egy kamion elvárt időtartama alatt 120 tonnával. A soron következő norma teljesítéséhez a kipufogórendszer oldaláról átlagosan szükséges a részecskeszűrő 95%-os és a NOx-okat redukáló SCR 80%-os hatásfokának elérése.
Egy mai technológiai tudás szerinti ideális motor tehát mindössze egy részecskeszűrő és 50 %-os kipufogógáz-visszavezetés mellett képes a megcélzott Tisztaságra.
Vissza

 

Aktuális híreink

Ismét MagyarBrands díjasak lettünk

2024. október 9.

Újabb elismerés a K&V számára: immár 9. alkalommal nyertük el a MagyarBrands Kiváló Üzleti Márka címet!

Bővebben

Teszteljük a Volvo AERO-t

2024. október 4.

Úgy tűnik, az idei ősz a tesztelés évszaka a K&V flottánál... Már egy hónapja nyúzzuk a Volvo AERO nyergesvontatót, és eddig nagyon elégedettek vagyunk az üzemanyag-hatékonyságával. Izgatottan figyeljük a további eredményeket, hogy biztosak legyünk: jó választás lehet a jövőben, a fenntarthatóbb jövőért.

Bővebben

A Mátrai Szüreti Fesztiválon pörögtünk

2024. szeptember 25.

Meleg szívvel gondolunk vissza a csodás múlt hétvégére, amikor a Mátrai Szüreti Fesztiválra nyerges vontatónkkal kitelepülve rengeteg fantasztikus emberrel találkozhattunk.

Bővebben

Ismét segítettünk

2024. szeptember 20.

A K&V idén is aktívan segítette a Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvány munkáját: múlt szombaton autóbuszunkkal gondoskodtunk róla, hogy a gyermekek Budapestről Pécsre, majd vissza utazhassanak, és részt vehessenek egy különleges programon.

Bővebben

Dunai árvíznél segítettünk

2024. szeptember 18.

A Halápi Ranch gyors segítségért kiáltott: a közelgő áradás veszélyezteti lovaikat és takarmányukat, mi pedig azonnal léptünk. 

Bővebben

Rangos elismerést kapott a K&V a Forbes Gálán

2024. szeptember 14.

Büszkén jelentjük, hogy a K&V Logistic Solutions idén elnyerte a K&H Családi Vállalatok Kiválósági Díját a Sikeres Generációváltás kategóriában. 

Bővebben