Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. május 3.

Folytatódik híres történelmi és modern kori utak cikksorozatunk. Mostani cikkünkben a világ első „sztrádaépítőiről” írunk. 

„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”

II. rész: Minden út Rómából vezet

A fentebbi cím nem elírás. A legismertebb szállóigék egyike (miszerint: „Minden út Rómába vezet”) valójában nem „az örök város” ókori viszonyait tükrözi, ugyanis jóval később született. A középkorban Róma a katolicizmus egyértelmű vallási központjává vált, a híres mondat valójában arra utal, hogy az egyházhoz jelképesen sokféleképp lehet eljutni. Már csak ezért is helytállóbb a fentebbi cím, no meg azért is, mert az ókorban szó szerint is a nagy birodalom középpontjából sugároztak ki az utak a szélrózsa minden irányába. A híres Forum Romanumon állott az ún. Milliarum aureum (arany mérföldkő), ahonnan a főváros kapuin keresztül 17 útvonal indult ki, összességében kb. 150 ezer kilométer (merészebb számítások szerint 300 ezer km) hosszan, mai viszonyok szerint 30 országot érintve...Egyes útszakaszok – a burkolat felújításával – ma is használhatók lennének!

Az ókori útépítés igazi mesterei a rómaiak voltak, akik – mint azt múltkori cikkünkben is írtuk – a perzsa utakat vették mintául. A nagyszabású útépítkezés Róma lassú terjeszkedésével párhuzamosan haladt előre, a pun háborúk után vett nagyobb lendületet; az építkezés a császárkor végéig folyamatosan tartott, s az Itálián kívüli hódítások nyomán az egész birodalomra kiterjedt. Ezt, a mai napig is csodálatot kiváltó teljesítményként értékeljük.

A római úthálózat természetesen katonai meggondolásoknak köszönhette létrejöttét, viszont gazdasági szempontoknak állandó meghosszabbítását és tökéletesítését. Az útépítés ugyanis az árucserét is jelentősen előmozdította. Az első legfontosabb „via publica”, vagyis közút a híres Via Appia volt, melyet az utak királynőjének tartottak. Ez kötötte össze Rómát Brundisium (ma Brindisi) városával, melynek kikötője a Kelet kapuja volt. Az út Appius Claudius Caecus római tisztviselőről kapta a nevét, aki Kr. e. 312 körül kezdte meg annak kiépítését. A Via Salaria és a Via Flaminia utak is Rómát szolgálták. Mindkettő az Adriai-tenger irányába vezetett, utat nyitva a Balkán-félszigethez és a Rajna, illetve a Duna vidéke felé. A Via Aurelia északi irányba indult, a Pireneusi-félsziget és Gallia felé, a Via Ostiensis pedig Ostia irányába, Róma kedvelt kikötőjébe tartott, ahol az Afrikába induló és onnan érkező hajók kötöttek ki.

Hogyan is készültek ezek a rendkívül tartósnak bizonyult „építmények”? A rómaiak közútjaik egyes szakaszait a terepviszonyoktól függetlenül lehetőleg minél egyenesebb vonalban igyekeztek vezetni a következő célállomásig. Ez tetemes külön munkát okozott: dombokat kellett elegyengetni, mélyen fekvő, nem egyszer mocsaras területeket feltölteni, hidakat építeni, alagutat fúrni stb. Maguk az utak több rétegből álltak.  Az utak ágyát legalább 1 m mélyre ásták meg, ám ha a talajviszonyok úgy kívánták, e feltöltés meghaladta a 3 métert is. Az út alapját (pavimentum) homok és mész keveréke alkotta; erre került egy agyaggal vagy „cementtel” (caementum) megkötött darabos kőréteg (statumen); efölött helyezkedett el a rudus, egy összesajtolt kavics- és mészréteg; ezután következett a legerősebb réteg, az ún. nucleus, amely föld, homok, tégla és mész összesajtolt keverékéből állt; az egészet legfelül nagyméretű, egymás mellé illesztett kőlapokkal borították be, amelyek hézagait ledöngölt kavicstörmelékkel, murvával egyengették el: ez volt az út felszíne, háta (sutnmum dorsum). Az így megépített út neve „via strata” (szó szerint letakart, beborított út) volt; ebből származik a mi sztráda szavunk. Az úttest különben enyhén domború volt, hogy az esővíz lefolyhasson róla a kétoldalt húzódó, gondosan karbantartott vízlevezető árkokba. Az utak szélessége általában 4–7 méter között ingadozott, de mindig legalább olyan széles volt, hogy két ellentétes irányban haladó kocsi elférhessen egymás mellett. A középen futó kocsiút mindkét oldalán pedig széles gyalogjárókat alakítottak ki!

A jó minőségű utak megépítése óriási mennyiségű munkaerőt és nyersanyagot igényelt; karbantartásából derekasan kivette részét a római hadsereg, s hozzájárultak a környék birtokosai is, akiknek komoly hasznuk volt az úthálózat megépítéséből, hiszen ez növelte földjeik értékét, megkönnyítette mezőgazdasági termékeik gyors értékesítését. Az útépítés terhe, költségei azonban zömében az államkincstárat terhelték, mégpedig nem is csekély mértékben. A katonai felvonulás, a kereskedelmi szállítás mellett a birodalom terjeszkedésével külön jelentőségre tett szert a hivatalos állami postaszolgálat létrehozása. A főútvonalak mentén, meghatározott távolságokra postaállomásokat (stationes) építettek, ahol a császári futárok megpihenhettek, lovat válthattak. Ilyen módon a birodalmat fenyegető „barbár” mozgolódások híre a határvidékekről is gyorsan eljuthatott Rómába, a megfelelő császári parancsok pedig ugyancsak gyorsan megérkezhettek a birodalom legtávolabbi területeire.

Végül következzék egy magyar vonatkozás: a hajdani Pannónia provincián haladt át a Római Birodalom egyik leghíresebb kereskedelmi útja, az ún. „Borostyánút”, melynek maradványai több helyen is megmaradtak és még ma is fellelhetők (pl. Sopron, Szombathely).

Gy. H.

Vissza

 

Aktuális híreink

Szűrőkamion volt Cégünknél

2024. július 25.

Hétfőn sikeresen lezajlott egészségügyi szűrőprogramunk! Magyarország legnagyobb mobildiagnosztikai központjának jóvoltából 75 kollégánk kapott átfogó képet egészségi állapotáról a K&V gyöngyösi telephelyén. 

Bővebben

K&V focicsapat

2024. július 23.

Büszkén jelentjük, hogy a K&V frissen alakult céges labdarúgó csapatával máris részt vettünk az első megmérettetésen! Szombaton a “Segítsünk Levinek - Jótékonysági Kispályás Labdarúgó Tornán” a Gyöngyösi Atlétikai Klub műfüves pályáin mérkőztünk meg 12 csapattal, és büszkén végeztünk a 8. helyen.

Bővebben

Új cégautót adtunk át

2024. július 15.

Múlt héten Simon János értékesítési menedzser kollégánk átvette új cégautóját, amely már a K&V új, szemet gyönyörködtető piros színét és megújult logóját viseli. Az autóátadásban Papp Norbert, a Renault Shick-R Kft. értékesítési vezetője segédkezett Az új autó nemcsak a K&V kiválóság iránt elkötelezettségét tükrözi, hanem összhangban áll a márkánk friss és dinamikus értékeivel is. Gratulálunk, János, kellemes és biztonságos utat kívánunk! 

Bővebben

Ismét D&B AAA minősítést kaptunk

2024. július 8.

Büszkén jelentjük, hogy pénzügyi mutatóink alapján idén is kiérdemeltük a pénzügyileg legstabilabb cégeknek járó AAA tanúsítványt a Dun & Bradstreet-től! Ez az elismerés megerősíti, hogy a K&V a legmegbízhatóbb vállalatok közé tartozik. Cégünk pénzügyi stabilitása kiemelkedő, és az alacsony fizetésképtelenségi valószínűség azt jelenti, hogy üzleti partnereink biztosak lehetnek benne: a K&V időben és megbízhatóan teljesíti pénzügyi kötelezettségeit.

Bővebben

ESG "jó gyakorlatok" előadás

2024. június 28.

Büszkeség számunkra, hogy ESG-szakértő kollégánk, Belkovics Anikó, meghívást kapott a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarától, hogy bemutassa cégünk legjobb gyakorlatait a témában.

Bővebben

35 év 35 jócselekedet - állatkert festés

2024. június 19.

Jó melegben és még jobb hangulatban telt a kedd délutánunk, amikor is a K&V kilenc lelkes munkatársa ecsetet ragadott, és újjávarázsolta a Gyöngyösi Állatkert megkopott kerítéseit. Ügyeskedéseinket lelkesen nyugtázta minden négylábú, szőrös, illetve tollas vagy éppen pikkelyes állatkert-lakó , így a "35 év, 35 jótett"-akciónk legújabb bevetése is sikerrel zárult.

Bővebben