Megosztás:

A személyszállítás története

2019. május 30.

A személyszállítás történetével foglalkozó cikksorozatunk mostani és következő fejezetében az első ipari forradalom legjelentősebb találmányainak, a gőzhajónak és a gőzmozdonynak a felfedezéséről és hatásáról, valamint magyarországi vonatkozásairól tudhatnak meg kedves olvasóink érdekességeket. Mivel a feltalálás „rangelsősége” a gőzhajót illeti meg, mostani cikkünket e közlekedési eszköznek szenteljük. Tartsanak velünk!

Még szinte el sem kezdődött a francia forradalom, amikor az angolszász világot egy egészen másfajta „földrengés” érte el: az ipari forradalom, melynek motorját egy teljesen új energiaforrás indította be. Az emberiség évezredekig kétféle, szerkezeteket mozgató energiát ismert: a víz-és szélenergiát. 1769-ben azonban új korszak köszöntött be civilizációnk történetében, megjelent egy ekkor szabadalmaztatott hőerőgép: a modern kori gőzgép, amely átalakította a világot. Feltalálójában az egész világ James Wattot tiszteli, pedig nem ő készítette az első működőképes, iparilag használható gőzgépet, hanem Thomas Savery és Thomas Newcomen. James Watt „csupán” tökéletesítette azzal, hogy egy új, fontos részegységgel, a vízgőz lecsapására szolgáló gőzkondenzátorral látta el, amellyel a gép hatásfokát, gazdaságosságát növelte meg jelentősen.

A gőzgép diadalútjának első fontos állomása a gőzhajó megjelenésében érhető tetten. A dátum 1807, a feltaláló neve pedig Robert Fulton, amerikai festőművész. Ami Fulton pályafutását illeti, nem történt elírás, ugyanis eredetileg valóban festőművész volt, ám ifjú kora óta nagy rajongással viseltetett a mechanika iránt. Így történt, hogy festőtanoncként Londonban járva megismerkedett a korabeli gőzhajó-kísérletekkel: a gőzszivattyúval kifecskendezett vízsugaras és a lapátkerekes megoldásokkal. Hamarosan ő maga is kísérletekbe kezdett, s arra következtetett, hogy hatékonyabb lenne, ha több forgólapátot szerelne a hajótatra. 1803-ra Livingston párizsi amerikai követtel – akinek gőzhajó-monopóliuma volt New York állam területén – 20 méter hosszú, oldalsó lapátkerekű gőzhajót építettek a Szajnán, de az nem felelt meg a francia mérnökök elvárásainak. Fulton így hát visszautazott Amerikába, ahol megépítette Clermont névre keresztelt hajóját, amivel 1807-ben, 32 óra alatt sikeres utat tett meg a Hudson-folyón, a New York és Albany közötti 240 km-es szakaszon. Ezzel történelmet írt, bebizonyítva a gőzhajózás életképességét, mely igen gyorsan elterjedt, kezdetben csak Észak-Amerikában. Az első gőzhajó, amely 1819-ben átszelte az Atlanti-óceánt, a Savannah volt. A hajó az egy hónapig tartó út nagyobb részét még vitorlákkal tette meg, úgy vélték ugyanis, hogy fűtőanyaga, a szén, amit magával kell vinnie, erősen csökkenti a hajó hasznos terhelését és a gőzgép hosszú utakra nem alkalmas. Végül 1838-ban, egy másik hajóval versenyezve, az angol „Great Western-nek” 15 nap alatt sikerült átkelnie az óceánon. Ez vitte végleg diadalra a gőzhajózást.

Ami pedig hazánkat illeti, szégyenkezésre semmi okunk nincs, hiszen igen hamar sor került az új találmány itthoni debütálására, méghozzá 1817-ben, a Dunán. Ekkor tette meg ugyanis első próbaútját Bernhard Antal pécsi feltaláló Carolina névre keresztelt gőzhajója, melyet a Dráva menti Sellyén épített. A hajót először vontatóként akarták hasznosítani a Dunán, mivel azonban teljesítménye nem volt még elegendő e feladathoz, ezért végül személyszállításra használták Pest, Buda és Óbuda között. Az utasok a hajó vontatta uszályra szálltak fel és az együttes napi két menetet teljesített. A hazai gőzhajózásért azonban minden kétséget kizárólag Széchenyi István tette a legtöbbet, hiszen mind a Dunán, mind pedig a Tiszán ő indította el azokat a folyószabályozási munkálatokat, melyek elengedhetetlen feltételei voltak a hajózás fejlődésének. A Dunát illetően a következő lépés az Óbudai Hajógyár létrehozása volt. Az itt készített első gőzhajó 400 utas befogadására volt képes és az Árpád nevet kapta, építését pedig 1837 elején fejezték be. Hamarosan a Tiszán is megjelentek az első gőzhajók, de elterjedésükhöz nagyon jelentős folyószabályozási munkálatokra lett volna szükség. S bár Széchenyi az 1840-es évek közepén ezt el is kezdte szervezni, a tényleges munkálatokra csak a szabadságharc bukása után került sor. Ami pedig „a magyar tengert” illeti, itt is „a legnagyobb magyar” volt az, akinek kezdeményezésére elindult a balatoni gőzhajózás. Az első balatoni gőzhajó a Kisfaludy volt, melynek hajótestét az Óbudai Hajógyárban építették, és angol Penn-gyártmányú gőzgépe lapátkereket hajtott. A hajó először 1846. szeptember 21-én, Széchényi 55. születésnapján hagyta el a balatonfüredi kikötőt. I. osztályú termét Széchenyi feleségének ízlése szerint alakították ki: fehér és arany belső burkolattal, mahagóni oszlopokkal, tükrökkel díszítve. A Kisfaludy gőzösön két hajózási szakember teljesített szolgálatot: a kapitány és a gépész. A hajón belsejében pedig ebédlő, könyvtár, parkettás padló, párnázott ülések, fűthető szobák szolgálták az utazók kényelmét…

A következő alkalommal gőzhajóról gőzmozdonyra szállunk, hogy megismerkedjünk a 19. század legfontosabb találmányával. Tartsanak akkor is velünk!

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  •  

    Aktuális híreink

    Szűrőkamion volt Cégünknél

    2024. július 25.

    Hétfőn sikeresen lezajlott egészségügyi szűrőprogramunk! Magyarország legnagyobb mobildiagnosztikai központjának jóvoltából 75 kollégánk kapott átfogó képet egészségi állapotáról a K&V gyöngyösi telephelyén. 

    Bővebben

    K&V focicsapat

    2024. július 23.

    Büszkén jelentjük, hogy a K&V frissen alakult céges labdarúgó csapatával máris részt vettünk az első megmérettetésen! Szombaton a “Segítsünk Levinek - Jótékonysági Kispályás Labdarúgó Tornán” a Gyöngyösi Atlétikai Klub műfüves pályáin mérkőztünk meg 12 csapattal, és büszkén végeztünk a 8. helyen.

    Bővebben

    Új cégautót adtunk át

    2024. július 15.

    Múlt héten Simon János értékesítési menedzser kollégánk átvette új cégautóját, amely már a K&V új, szemet gyönyörködtető piros színét és megújult logóját viseli. Az autóátadásban Papp Norbert, a Renault Shick-R Kft. értékesítési vezetője segédkezett Az új autó nemcsak a K&V kiválóság iránt elkötelezettségét tükrözi, hanem összhangban áll a márkánk friss és dinamikus értékeivel is. Gratulálunk, János, kellemes és biztonságos utat kívánunk! 

    Bővebben

    Ismét D&B AAA minősítést kaptunk

    2024. július 8.

    Büszkén jelentjük, hogy pénzügyi mutatóink alapján idén is kiérdemeltük a pénzügyileg legstabilabb cégeknek járó AAA tanúsítványt a Dun & Bradstreet-től! Ez az elismerés megerősíti, hogy a K&V a legmegbízhatóbb vállalatok közé tartozik. Cégünk pénzügyi stabilitása kiemelkedő, és az alacsony fizetésképtelenségi valószínűség azt jelenti, hogy üzleti partnereink biztosak lehetnek benne: a K&V időben és megbízhatóan teljesíti pénzügyi kötelezettségeit.

    Bővebben

    ESG "jó gyakorlatok" előadás

    2024. június 28.

    Büszkeség számunkra, hogy ESG-szakértő kollégánk, Belkovics Anikó, meghívást kapott a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarától, hogy bemutassa cégünk legjobb gyakorlatait a témában.

    Bővebben

    35 év 35 jócselekedet - állatkert festés

    2024. június 19.

    Jó melegben és még jobb hangulatban telt a kedd délutánunk, amikor is a K&V kilenc lelkes munkatársa ecsetet ragadott, és újjávarázsolta a Gyöngyösi Állatkert megkopott kerítéseit. Ügyeskedéseinket lelkesen nyugtázta minden négylábú, szőrös, illetve tollas vagy éppen pikkelyes állatkert-lakó , így a "35 év, 35 jótett"-akciónk legújabb bevetése is sikerrel zárult.

    Bővebben