Megosztás:

Éveket kell várni a dubrovniki sztrádára

2009. december 16.

Úgy tűnik, hogy még sincs olyan közel az az idő, mikor egészen Dubrovnikig száguldhatunk a horvátországi autópályákon. Az állam ez irányú túlköltekezései miatt megtörni látszik a sztrádaépítési lendület.

 Horvátországban a 2005 és 2008 közötti időszakban eredetileg 15,4 milliárd kunát (közel 570 milliárd forintot) terveztek autópálya-építésekre, a végösszeg azonban 20,3 milliárd kunára (mintegy 750 milliárd forintra) rúgott.

A horvát kormány a sztrádabüdzsé jelentős túllépése miatt úgy döntött, hogy a következő három évben összesen már csak 4 milliárd kunát (mintegy 148 milliárd forintot) költenek autópályák építésére.

A nagymértékű eladósodottság  az állami autópálya-építő és -üzemeltető HAC számára már nem teszi lehetővé újabb hitelek felvételét, ezért mindössze 2012 végéig 2,4 milliárd kunát (közel 89 milliárd forintot) tud fejlesztésekre költeni. A 4 milliárdból fennmaradó összeg nagyobbik részét az isztriai gyorsforgalmi utak autópályává szélesítésére fordítja az üzemeltető Bina Istra társaság.

A következő három évben állami forrásból mindössze 20 kilométer sztráda épülhet, ebből 10-10 kilométert jelent a Zágrábtól délre, Jakusevac és Velika Gorica között évek óta épülő szakasz befejezése, valamint a Dubrovnik felé vezető A1-es autópálya Ravca és Ploce között már szintén zajló építkezésének lezárása.

A pénzhiány azonban azt jelenti, hogy a horvát főváros és Sisak közötti autópálya építését, a Dubrovnikig tartó szakasz folytatását, valamint a Fiumétől délre, az Adria partjára tervezett beruházásokat legjobb esetben sem kezdik el 2012 előtt Horvátországban.
Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Végre a horvát határig ér az M7-es
  • Elkészült a horvát-magyar híd
  •