Az Országgyűlés 251 igen szavazattal, 86 nem ellenében és 2 tartózkodással május 27-én este megszavazta az útdíjtörvény tervezetét, mely szerint 2013. július 1-jétől hazánkban is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert.
Az új rendszer értelmében a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt, összesen 6513 km hosszú szakaszán terheli díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárműveket.
A tarifákat nem rögzíti a törvény, az azokat tartalmazó rendelet tervezetét a kormány múlt csütörtökön tette közzé honlapján. Az útdíjtörvény egyfajta keretjogszabály, mely annyit tesz: az ehhez kapcsolódó kormányrendeletek és végrehajtási utasítások még ez alapján készülnek el a napokban.
A HU-GO névre keresztelt új rendszer megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek és az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS) irányelveinek.
A díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik. A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút), a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4) és környezetvédelmi besorolásától is.
Az autóbuszok és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.
A törvény az útdíj meghatározásának összetevőit közli: az útdíj része az infrastruktúra és a külső költség díj. Az első az út építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségét tartalmazza. A külső költség díj pedig a zaj- és levegőszennyezés miatt felmerült költségeket fedezi. A díj függ a járművek motorjának környezetvédelmi besorolása mellett a napszaktól, az évszaktól, és az út által érintett területtől is. Az elmaradott területek megközelítése olcsóbb lehet, viszont csúcsidőben - napi öt órán át - drágább lehet a díj. Semmilyen differenciáló tényező miatt nem lehet több az útdíj, mint az átlagos díj 175 százaléka.
A törvény meghatározza a befolyt útdíj felhasználásának sorrendjét is. Első helyen áll a díjszedés költsége, majd a díjköteles úthálózat üzemeltetése, fenntartása következik. Ezt követi az egyéb úthálózat üzemeltetése, fenntartása és az egyéb - ehhez kapcsolódó - állami feladatok finanszírozása. A sor végén áll az úthálózat bővítése.
Az útdíjat nemcsak a kocsikba szerelt fedélzeti eszköz közbeiktatásával lehet megfizetni, hanem előre megváltott viszonylati jeggyel is. A díjfizetésért a gépjármű üzembentartója felel. Ez alól kivétel az, ha a lebukott járművezető személye megállapítható, mert akkor ő lesz a felelős a meg nem fizetett díjért.
A díjak várható mértéke a 1361/2012-es számú kormányhatározat alapján:
Járműkategória |
Útkategória |
Díjtétel (ÁFA nélkül, |
J2 |
gyorsforgalmi út |
39,29 |
főút |
16,72 |
|
J3 |
gyorsforgalmi út |
55,14 |
főút |
28,94 |
|
J4 |
gyorsforgalmi út |
85,34 |
főút |
53,23 |
Díjköteles utak nagyítható térképe »