Megosztás:

A téli vezetés "aranyszabályai"

2007. november 29.

Reméljük, már mindenki átváltott téli gumiabroncsokra, ez azonban önmagában nem elég még ahhoz, hogy minden veszélyt elkerülhessünk, amit a csúszós utak okoznak. Cikkünkben igyekeztünk néhány hasznos téli vezetési tanácsot összegyűjteni Olvasóink számára.

  • Mielőtt télen elindulunk, gondosan takarítsuk le az autó összes ablakát. Nem elegendő csak a szélvédőket jég- és hómentesíteni, hiszen sok koccanás azért következik be, mert az oldalirányú kilátás korlátozott volt. Elengedhetetlen a párátlanítás is, ezért a szélvédőtisztítás idején járatni kell a motort. Ez azért is hasznos, mert így induláskor már meleg az utastér, s nem kell viselni a vezetést akadályozó kabátot és a kilátásban esetleg zavaró sapkát.
  • Fékezésnél általános szabály, hogy egy téli gumiabronccsal felszerelt autó féktávolsága akár 50 százalékkal kevesebb lehet egy nyári abroncsú autónál. Ez azt jelenti, hogy bár a mi féktávunk rövidebb, a mögöttünk vagy előttünk haladóé viszont nem feltétlenül!!!
  • Általános szabály, hogy hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjünk. Ha fékezéskor csúszni kezdünk, nyomjuk ki a kuplungot, mert ha a csúszás során korrigálni kell, egy lefulladt járműnek semmi esélye, az autó irányíthatatlanná válhat.
  • Ha nincs blokkolásgátló rendszer (ABS) a kocsiban, a sofőrnek pumpáló mozdulattal kell a féket használnia: amikor a kerekek megcsúsznak, vissza kell engedni kissé a pedált. A blokkolásgátló ezt elvégzi a vezető helyett, de a fékút így is hosszabb, mint száraz, meleg időben.
  • Oldalirányú csúszáskor mindig a csúszással ellentétes irányba kormányozva, kis gáz adásával korrigálhatunk.
  • Ha a kocsi fara megcsúszik, akkor a kitöréssel megegyező irányú ellenkormányzással kell korrigálni. Ha a kocsi orra csúszik a kanyar külső íve felé, akkor fékezés nélkül, gázelvétellel kell javítani.
  • Ha behavazott sávokat keresztezünk vagy váltunk, tartsuk biztosan a kormányt és enyhén lépjünk a gázra.
  • Éjszaka, sűrű hóesésben fárasztó és kimerítő a vezetés. Ilyenkor csak a sebesség csökkentése segít.
Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Küzdelem az elalvásos balesetek ellen
  • Egyre többen vezetnek ittasan
  •