Híres utakról szóló sorozatunkban elérkeztünk az e téren talán legnagyobb fordulatot elindító korszakig, az ún. ipari forradalom koráig. A 18-19. század a mezőgazdasághoz, az iparhoz és a városiasodáshoz hasonlóan a közlekedés területén is lényegi változásokat idézett elő. Mai cikkünkben a korszak legismertebb úttervezőjét, John McAdam skót mérnököt mutatjuk be, valamint a róla elnevezett makadámutak építésének technológiáját.
„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”
IV. rész: makadámutak
John McAdam 1756-ban született Skóciában. Apja halála után fiatalon az amerikai gyarmatokra utazott, és nagybátyja kereskedelmi vállalatánál helyezkedett el. A függetlenségi háború után már jómódú emberként tért haza és vett birtokot szülőföldjén. A vagyonossá vált McAdam sokat utazgatott, és eközben elborzasztották a rossz minőségű, hiányosan karbantartott utak. Angliában az utak úgy készültek, hogy a durva kőzúzalék alépítményre kavicsot terítettek. Ami azonban kielégítő volt a gyalogos közlekedésre nézve, az már nem felelt meg az egyre élénkebb postakocsi-forgalomnak: a laza szerkezetű alapzatok nem bírták el a nehéz járműveket, a kerékvágások mélyen besüppedtek, ráadásul tele voltak kisebb-nagyobb gödrökkel.
McAdam kezdetben saját költségén kezdett kísérletezni, később Angliában, már állami megbízásból folytathatta munkáját. A skót mérnök által tervezett utaknak szó szerint az egész ország, majd egész Európa a csodájára járt. E szempontból nézve beszédes adat, hogy McAdam – aki két fontos értekezést is közzétett módszeréről – műveiből két év múlva már az ötödik kiadás is elfogyott. Javaslatára a brit parlament felállított egy útépítést vizsgáló bizottságot, őt magát később Nagy-Britannia útügyi főfelügyelőjévé nevezték ki. E megbízatás keretén belül, a teljes brit úthálózat felmérése és javítása céljából elképesztő mennyiséget utazott. Az addigra már európai hírnevű mérnök szerénységét jól mutatja, hogy a neki felajánlott lovagi rangot is visszautasította, megelégedve azzal, hogy láthatta és megélhette az általa elindított folyamat végeredményét: a jó minőségű úthálózat kiépülését hazájában. 1836-ban, nyolcvanéves korában halt meg, közmegbecsülés által övezve.John McAdam még bristoli kerületi útfelügyelőként dolgozta ki az új útépítési technológiát, mely három pilléren nyugodott:
Újításait 1822-ben vezette be. A nem túl termelékenyen építhető rakott terméskőalap helyett egy 25 cm összvastagságú, több rétegben felvitt zúzottkőréteget teríttetett le. A földműre elsőként kb. ökölnyi nagyságú durva zúzottkövet terítettek szét, lazán, 15–20 cm-es vastagságban, erre kisebb szemcseméretű zúzottkövet terítettek 6–8 cm-es vastagságban, amelynek a felületére általában még kisebb méretű, homokkal kevert, ún. hengerlési zúzalékot is szórtak, illetve hengereltek be kiékelésként.
McAdam neve olyannyira ismertté vált, hogy a zúzottkőburkolatokat az egész világ makadámburkolatnak nevezi. Mivel a kötőanyag nélküli makadámburkolat hengerléses kiékeléséhez vizet is permeteztek ki, elterjedtté vált a vízkötésű makadámút megnevezés.
A kötőanyag nélküli út felülete azonban folyamatosan kopott, ezért azokat pótolni kellett. És az is gond volt, hogy az utak állandóan porzottak. Ezért eleinte kőburkolattal fedték be a városi, főleg a belvárosi makadámutakat. A külvárosi makadámutak portalanítását kátrányolajjal oldották meg.
Még fejlettebb technológia az aszfalt-makadámút: már 1837-ben felfedezték, hogy a forró állapotúra hevített természetes aszfalt porítható, majd abból vízzáró aszfaltburkolat készíthető: a rendes módon előállított makadámutak aszfalttal leöntve annak felületét egyenletesebbé és ellenállóbbá teszik.
Bár a skót mérnök már nem élhette meg technológiájának ilyen jellegű tökéletesedését, ma már egyöntetű, hogy makadámutakban a modern kori műutak elődjét tisztelhetjük.
Újabb elismerés a K&V számára: immár 9. alkalommal nyertük el a MagyarBrands Kiváló Üzleti Márka címet!
BővebbenÚgy tűnik, az idei ősz a tesztelés évszaka a K&V flottánál... Már egy hónapja nyúzzuk a Volvo AERO nyergesvontatót, és eddig nagyon elégedettek vagyunk az üzemanyag-hatékonyságával. Izgatottan figyeljük a további eredményeket, hogy biztosak legyünk: jó választás lehet a jövőben, a fenntarthatóbb jövőért.
BővebbenMeleg szívvel gondolunk vissza a csodás múlt hétvégére, amikor a Mátrai Szüreti Fesztiválra nyerges vontatónkkal kitelepülve rengeteg fantasztikus emberrel találkozhattunk.
BővebbenA K&V idén is aktívan segítette a Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvány munkáját: múlt szombaton autóbuszunkkal gondoskodtunk róla, hogy a gyermekek Budapestről Pécsre, majd vissza utazhassanak, és részt vehessenek egy különleges programon.
BővebbenA Halápi Ranch gyors segítségért kiáltott: a közelgő áradás veszélyezteti lovaikat és takarmányukat, mi pedig azonnal léptünk.
BővebbenBüszkén jelentjük, hogy a K&V Logistic Solutions idén elnyerte a K&H Családi Vállalatok Kiválósági Díját a Sikeres Generációváltás kategóriában.
Bővebben