Megosztás:

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

A zeppelin léghajó

Bizony, bizony! A német Zeppelin grófról elnevezett léghajót valójában nem ő, hanem egy Schwarz Dávid nevezetű, mára már elfeledett technikus találta fel. Hogy mégsem Schwarz, hanem a befolyásos német Ferdinand von Zeppelin lett a névadó, annak oka az, hogy a keszthelyi születésű Schwarz váratlanul elhunyt, mielőtt találmányát még szabadalmaztathatta volna. Zeppelin, aki szinte megszállottan érdeklődött a léghajók iránt, komoly fantáziát látott a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajóban, így Schwarz találmányát halála után megvásárolta annak özvegyétől, majd 1898-ba le is védette azt. E speciális léghajóknak legfontosabb jellemzője egyébként a hosszanti tartókból és gyűrűkből kialakított merev fémváz volt. E felépítés fő előnye, hogy sokkal nagyobb teher felemelésére és sokkal több és erősebb motor beépítésére alkalmas, mint a nem merev építésű léghajók.

A gróf 1899-ben el is kezdte az első ilyen léghajó építését. 1900-ban, a Bodeni-tó fölötti három sikeres repülést után olyannyira megnőtt az érdeklődés Zeppelin szabadalma iránt, hogy adományokból elkészülhetett a második darab is. Bár ez utóbbi 1908-ban végezetes balesetet szenvedett, érdekes módon ennek következménye nem a végső bukás lett, hanem egy újabb példátlan, 6 millió márka végösszegű adakozáshullám, melynek eredményeképp a gróf létrehozta a Zeppelin Léghajógyárat. A vállalat 1914-ig összesen 21 db léghajót gyártott le. A zeppelineket először katonai célokra kezdték el használni (az első világháború alatt bombázásokra és felderítésekre)  majd polgári használatra is. Bár a gróf 1917-ben elhunyt, utódja, Hugo Eckener vezetésével a polgári célokra épült zeppelinek ekkor kezdték el diadalútjukat. (Az első ilyen darab egyébként a még 1909-ben elkészült LZ6-os volt, melyből a DELAG, a világ első légiközlekedési vállalata összesen hét darabot vásárolt 1914-ig.)

Ráadásul a világhatalommá váló USA is felfigyelt a zeppelinekre, hamarosan már ők is gyártottak ilyen típusú közlekedési eszközöket, az elsőt ZR1 néven. Eckener ezután igyekezett rendelést szerezni a következő amerikai kormányozható léghajóra, méghozzá sikerrel. A Dr. Dürr főmérnök által konstruált LZ126 az addigi legtökéletesebb zeppelin léghajó volt, melynek 1924 októberi, Németországból az USA-ba történt landolása valóságos világszenzáció lett. A 8050 km-es utat a léghajó 81 óra 2 perc alatt tette meg, mindenféle fennakadás nélkül. Amerikában hatalmas tömegek ünnepelték lelkesen az érkezését, Calvin Colidge elnök pedig Eckenert és a személyzetet meghívta a Fehér Házba, ahol a zeppelint „a béke angyalának” nevezte. A zeppelinek a 20-as 30-as években élték aranykorukat, 1928-ban például elkészült a gróf tiszteletére Graf Zeppelin-nek elkeresztelt kormányozható léghajó, melynek hossza 236,6 m, térfogata 105000 m³ volt, így ő lett az addig épített legnagyobb ilyen monstrum. Az 1929-es esztendő újabb mérföldkő az első Föld körüli út sikeres teljesítése révén.

A zeppelin léghajót a 30-as években érte el végzete, a nemzetiszolcialisták hatalomra kerülése miatt. A nácikat ugyanis nem érdekelte Eckener szép ideája a népek békés kapcsolatairól, azzal is tisztában voltak, hogy a kormányozható léghajók már használhatatlanok hadicélokra. A zeppelinek végső bukását a Hindenburg névre keresztelt léghajó 1937. május 6-ai légi katasztrófája pecsételte meg. A Hindenburg, mialatt kikötött Lakehurstben egy óceánt átszelő út után, több ezer néző szeme láttára tüzet kapott és elhamvadt. A gépen tartózkodó 97 utasból 35 a léghajó fedélzetén lelete halálát. Ezzel a tragikus eseménnyel végleg leáldozott a zeppelinek fénykora.

Az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni. A következő alkalomról erről írunk majd.

 

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  •  

    Aktuális híreink

    Ismét vért adtunk

    2022. január 13.

    Hagyományainkhoz híven az idei évet is jó cselekedettel kezdtük. A városban elsők között vagyunk, akik véradást szerveznek. Gyöngyösi telephelyünkön idén 30 kollégánk vett rész a véradáson és járult hozzá beteg emberek gyógyulásához. Köszönjük önzetlenségüket!

    Bővebben

    Megérkezett az idei év utolsó vontatója

    2021. december 22.

    Decemberben 6 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató érkezett.

    Bővebben

    Újabb adomány ért célba

    2021. november 29.

    Az Élelmiszerbank újabb szállítmánya ért célba a K és V Kft. segítségével. 

    Bővebben

    IRU diplomás gépkocsivezetőink

    2021. november 24.

    Az MKFE - a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete - 2021. november 20-án adta át az 1 millió balesetmentes kilométerért járó IRU diplomákat.  

    Bővebben

    Megérkeztek a flotta új tagjai

    2021. november 20.

    Megérkeztek a flotta új tagjai. Járműparkunk újabb DAF XF EURO6 Super Space Cab vontatókkal bővült.

    Bővebben

    A DAF legújabb csúcsmodellje

    2021. november 17.

    Látogatóba volt nálunk a DAF legújabb csúcsmodellje az XG+ vontató

    Bővebben