Megosztás:

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

A zeppelin léghajó

Bizony, bizony! A német Zeppelin grófról elnevezett léghajót valójában nem ő, hanem egy Schwarz Dávid nevezetű, mára már elfeledett technikus találta fel. Hogy mégsem Schwarz, hanem a befolyásos német Ferdinand von Zeppelin lett a névadó, annak oka az, hogy a keszthelyi születésű Schwarz váratlanul elhunyt, mielőtt találmányát még szabadalmaztathatta volna. Zeppelin, aki szinte megszállottan érdeklődött a léghajók iránt, komoly fantáziát látott a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajóban, így Schwarz találmányát halála után megvásárolta annak özvegyétől, majd 1898-ba le is védette azt. E speciális léghajóknak legfontosabb jellemzője egyébként a hosszanti tartókból és gyűrűkből kialakított merev fémváz volt. E felépítés fő előnye, hogy sokkal nagyobb teher felemelésére és sokkal több és erősebb motor beépítésére alkalmas, mint a nem merev építésű léghajók.

A gróf 1899-ben el is kezdte az első ilyen léghajó építését. 1900-ban, a Bodeni-tó fölötti három sikeres repülést után olyannyira megnőtt az érdeklődés Zeppelin szabadalma iránt, hogy adományokból elkészülhetett a második darab is. Bár ez utóbbi 1908-ban végezetes balesetet szenvedett, érdekes módon ennek következménye nem a végső bukás lett, hanem egy újabb példátlan, 6 millió márka végösszegű adakozáshullám, melynek eredményeképp a gróf létrehozta a Zeppelin Léghajógyárat. A vállalat 1914-ig összesen 21 db léghajót gyártott le. A zeppelineket először katonai célokra kezdték el használni (az első világháború alatt bombázásokra és felderítésekre)  majd polgári használatra is. Bár a gróf 1917-ben elhunyt, utódja, Hugo Eckener vezetésével a polgári célokra épült zeppelinek ekkor kezdték el diadalútjukat. (Az első ilyen darab egyébként a még 1909-ben elkészült LZ6-os volt, melyből a DELAG, a világ első légiközlekedési vállalata összesen hét darabot vásárolt 1914-ig.)

Ráadásul a világhatalommá váló USA is felfigyelt a zeppelinekre, hamarosan már ők is gyártottak ilyen típusú közlekedési eszközöket, az elsőt ZR1 néven. Eckener ezután igyekezett rendelést szerezni a következő amerikai kormányozható léghajóra, méghozzá sikerrel. A Dr. Dürr főmérnök által konstruált LZ126 az addigi legtökéletesebb zeppelin léghajó volt, melynek 1924 októberi, Németországból az USA-ba történt landolása valóságos világszenzáció lett. A 8050 km-es utat a léghajó 81 óra 2 perc alatt tette meg, mindenféle fennakadás nélkül. Amerikában hatalmas tömegek ünnepelték lelkesen az érkezését, Calvin Colidge elnök pedig Eckenert és a személyzetet meghívta a Fehér Házba, ahol a zeppelint „a béke angyalának” nevezte. A zeppelinek a 20-as 30-as években élték aranykorukat, 1928-ban például elkészült a gróf tiszteletére Graf Zeppelin-nek elkeresztelt kormányozható léghajó, melynek hossza 236,6 m, térfogata 105000 m³ volt, így ő lett az addig épített legnagyobb ilyen monstrum. Az 1929-es esztendő újabb mérföldkő az első Föld körüli út sikeres teljesítése révén.

A zeppelin léghajót a 30-as években érte el végzete, a nemzetiszolcialisták hatalomra kerülése miatt. A nácikat ugyanis nem érdekelte Eckener szép ideája a népek békés kapcsolatairól, azzal is tisztában voltak, hogy a kormányozható léghajók már használhatatlanok hadicélokra. A zeppelinek végső bukását a Hindenburg névre keresztelt léghajó 1937. május 6-ai légi katasztrófája pecsételte meg. A Hindenburg, mialatt kikötött Lakehurstben egy óceánt átszelő út után, több ezer néző szeme láttára tüzet kapott és elhamvadt. A gépen tartózkodó 97 utasból 35 a léghajó fedélzetén lelete halálát. Ezzel a tragikus eseménnyel végleg leáldozott a zeppelinek fénykora.

Az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni. A következő alkalomról erről írunk majd.

 

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  •  

    Aktuális híreink

    K&V Mikuláskamion Rajzpályázat Díjkiosztó

    2023. december 5.

    December 3-án Advent első vasárnapjának ünnepi varázsában került sor a K&V Mikuláskamion Rajzpályázat díjátadójára, a gyöngyösi Belváros téren. 

    Bővebben

    Belföldi fuvarozás üzletágunk

    2023. november 22.

    A K&V négy alapvető üzletágra építi tevékenységét, amelyek között a belföldi fuvarozás fontos szerepet kap: ez a szektor szorosan összefonódik nemzetközi fuvarozási szolgáltatásunkkal, valamint innovatív raktárainkkal, melyekkel így egy integrált logisztikai hálózatot alkot megbízó partnereink legnagyobb megelégedésére.

    Bővebben

    Energiahatékonyság cégünknél

    2023. november 15.

    A K&V hosszú ideje elkötelezetten igyekszik csökkenteni karbonlábnyomát, hogy kevésbé terheljük a környezetünket. Fontosnak tartjuk, hogy gyermekeink, unokáink egy élhetőbb világban nőjenek fel, és segítsünk munkatársainknak az energiaválság idején is spórolni, anélkül hogy otthonuk kellemetlenül hideg vagy túl meleg lenne.

    Bővebben

    Az út, ami összeköt

    2023. november 9.

    Bemutatkozik a K&V Személyszállítás Üzletága 

    Bővebben

    Pályaorientációs nap Cégünknél

    2023. november 3.

    Múlt héten a gyöngyösi Arany János Általános Iskola 6. osztályos tanulói látogattak el hozzánk a Pályaorientációs nap keretében.

    Bővebben

    Elektromos Volvo járművet teszteltünk

    2023. október 27.

    Újabb, izgalmas fejezethez érkeztünk a K&V fenntarthatósági törekvéseiben: tegnap egy Volvo FL100% elektromos hajtású, 16 tonnás tehergépjárművet vettünk át egy hónapos tesztelésre a Volvo Hungária Kft-től.

    Bővebben